Syvänniemen hautausmaa

Vanha reunakivellinen hauta puiden siimeksessä.

Kuttajärventie 112, 71570 Syvänniemi

Rakennukset

Hautausmaalla on pieni varastorakennus, jossa säilytetään pientyövälineitä.

Yhteismuistomerkit

Syvänniemellä ei ole omaa sankarihauta-aluetta vaan osa kylän sankarivainajista on haudattu omaisten hallinnassa oleviin hautoihin. Kirkon viereen, tulotien varteen, on myöhemmin pystytetty yhteismuistomerkki alueelle haudattujen yhdentoista sankarivainajan muistolle.

Erikoisalueet

Hautausmaan pääsisäänkäynnin jälkeen vasemmalla kivimuurin vieressä on paikka muualle haudattujen vainajien muistamiseksi.

Siunaustilaisuudet

Siunaukset järjestetään kesäaikana pääsääntöisesti hautausmaan vieressä sijaitsevassa Syvänniemen kirkossa ja talviaikana Karttulan kirkossa.

Hautausmaa sijaitsee Kuopion länsipuolella, noin 34 kilometriä Kuopiosta länteen ja 13 kilometriä Karttulasta etelään. Syvänniemen hautausmaa on otettu käyttöön Karttulan kirkkoriitojen aikana 1925 ja sen pinta-ala on 3,55 hehtaaria.

Hautausmaa tuli kuntaliitoksen myötä Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymän omistukseen vuoden 2011 alusta.