Tuusniemen hautausmaa

Vanhoja muistomerkkejä ja rautaisia aitoja hautojen ympärillä.

Jokitie 7, 71200 Tuusniemi

Erikoisalueet

Hautausmaalla on sankarihauta-alue, johon on haudattu 155 sankarivainajaa sekä muistopaikka muualle haudatuille vainajille.

Erikoismuistomerkit

Kirkon edessä on muistomerkki Karjalan mullassa nukkuvien muistolle.
Vakaumuksensa puolesta 1918 kaatuneiden muistomerkki on hautausmaan osastossa 1.
Joukkohautoihin haudattujen vainajien yhteismuistomerkki on hautausmaan osastossa 13.
Sankarihautausmaalla on monumentti, jonka takana on kaatuneiden nimet.

Rakennukset

Lähellä hautausmaata on huoltorakennus sosiaalitiloineen. Siinä on tilat myös vainajien säilytykselle. Alkuperäinen, jo vuonna 1818 rakennettu, kellotapuli on kirkon ja hautausmaan välissä.

Siunaustilaisuudet

Siunaukset järjestetään pääsääntöisesti hautausmaan vieressä olevassa Tuusniemen kirkossa ja talviaikaan Tuusniemen seurakuntakodin kirkkosalissa.

Hautausmaa sijaitsee Tuusniemen kirkon välittömässä läheisyydessä, Kuopiosta 60 kilometriä itään. Hautausmaa on perustettu 1920-luvun alussa, jolloin sen pinta-ala oli 2 hehtaaria. Laajennusten myötä pinta-ala on kasvanut 6,79 hehtaariin.

Hautausmaa tuli seurakuntaliitoksen myötä Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymän omistukseen vuoden 2011 alusta.