Tervetuloa rippikouluun

Rippikoulussa on pelejä, rukousta, keskusteluja, uimista, nuotiohetkiä, opetustuokioita ja paljon muuta. Rippikoulussa pohditaan elämän erilaisia kysymyksiä kuten suhdetta itseemme, lähimmäisiimme ja Jumalaan.

Kuopion alueella rippikoulun käy ja konfirmaatioon osallistuu suurin osa 15 vuotta täyttävistä nuorista. Suosio kertoo siitä, että kysymyksessä on jotain merkityksellistä ja mukavaa! Rippikouluun voi tulla mukaan, vaikka ei kuuluisi kirkkoon eikä olisi kastettu. Rippikoulun voi käydä monessa erimuodossa ja vaihtoehtoihin kannattaa tutustua tarkoin.

Rippikoulun opetuksen käytyäsi

• Voit mennä kirkossa naimisiin

Konfirmaation jälkeen

• Voit toimia kummina
  • Käydä ehtoollisella yksin
  • Olla ehdokkaana kirkon vaaleissa
Nuorten konfirmoitavien rivi alttarin edustalla. Näkyy albojen helmat, korkokenkiä ja tennareita.

Tule mukaan!

Kaikki rippikoulut kestävät noin puoli vuotta, eli tapaamiskertoja on myös leirijakson lisäksi. Alkujakson aikana keväällä tutustutaan kotiseurakuntaan ja omaan ryhmään. Tuntimäärällisesti rippikoulu kestää vähintään 80 tuntia. Kristinuskon keskeisiin sisältöihin syvennytään monenlaisin tavoin, rippikouluryhmästä tai suoritustavasta riippumatta.

Kuopion seurakunnissa on tarjolla myös päivä- ja iltarippikouluja, mikäli leiri ei tunnu sopivalta vaihtoehdolta. Rippikoulun valinnasta ja sen ajankohdasta on hyvä keskustella koko perheen kanssa yhdessä.

Rippikouluilmoittautuminen tehdään ensisijaisesti kotiseurakuntaan. Lomake täytetään yhdessä huoltajan kanssa.

RIPPIKOULUVAIHTOEHDOT 2024 ja jälki-ilmoittautuminenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Rippikouluinfot

Rippikoulutyöntekijät käyvät kouluilla pitämässä rippikouluinfoja viikoilla 38 ja 39.

Kaikille avoin, erityisesti huoltajille suunnattu, rippikouluinfo järjestetään Teams-sovelluksen kautta 28.9. klo 17. Linkki avautuu tähän.

Rippikoulumaksut

Rippikouluopetus on ilmaista. Rippikoulumaksulla katetaan ruoka- ja majoituskustannuksia.

Hinnat on vahvistettu Yhteisessä kirkkoneuvostossa 28.8.2023.

• Kuopion seurakuntien jäseniltä tai jäseneksi liittyviltä rippikoulumaksu leirillä lähialueilla 132€
  • Kuopion seurakuntien jäsenilta tai jäseneksi liittyviltä rippikoulumaksu vaellusrippikoulussa 132€
  • Kuopion seurakuntien jäseniltä tai jäseneksi liittyviltä rippikoulumaksu Lapissa Retkeily- ja kurssikeskus Tievatuvalla 176€
  • Kuopion seurakuntien jäseniltä tai jäseneksi liittyviltä ilta- ja päivärippikoulussa 44€

Kuopion ev.lut. seurakuntien ulkopuolisilta maksut peritään kaksinkertaisina.

Rippikoulumaksusta voi hakea vapautusta/alennusta taloudellisin perustein omasta kotiseurakunnasta. Hakemukset tulee palauttaa huhtikuun 2024 loppuun mennessä kotiseurakunnan diakoniatyölle osoitettuna. Ne käsitellään luottamuksellisesti seurakuntien diakoniatyöntekijöiden toimesta. Päätös postitetaan kotiin kirjeitse. LomakeLinkki avautuu uudessa välilehdessä maksualennuksen hakemiseen.