Vox Silentii -konsertti

la 28.10. klo 15.00 – la 28.10. klo 16.00

Puijon kirkko

Felix Thomas lumen mundi – Tuomas Akvinolaisen muistopäivien lauluja.

Ohjelma 10 €.

Konsertti on erityisesti omistettu Tuomas Akvinolaiselle. Tuomas Akvinolainen on 1200-luvulla elänyt dominikaaniveli, joka tunnetaan parhaiten teologisesta ja filosofisesta kirjallisuudestaan. Hän on kuitenkin myös katolisen kirkon kanonisoima pyhimys, jolle omistettiin kaksi juhlapäivää keskiajalla. Felix Thomas lumen mundi esittelee Tuomaan nimenomaan pyhimyksenä – näkökulma, joka usein jää oppineisuuden varjoon. Suoraan keskiaikaisista 1300–1400-luvun käsikirjoituksista kirjoitetut laulut kertovat Tuomaan opista, joka kirkkaudellaan valaisee maailman, ja ihmeistä, jotka tapahtuivat pyhimyksen haudalla.

Koneen säätiön tukema tutkimushanke:
Konsertti on osa Koneen Säätiön tukemaa ja Turun yliopistossa tehtävää tieteellis-taiteellista hanketta ”Näe, kuule, tunne, koe. Moniaistinen kokemuksellisuus Tuomas Akvinolaisen muistojuhlissa”. Rovaniemelle hankeen tuo Kulttuurihistorian professorin Marja Tuomisen kutsu vierailla Lapin yliopistossa. Hankkeen tutkijat Seppo Heikkinen, Marika Räsänen ja Hilkka-Liisa Vuori luennoivat perjantaina yliopistolla erityisaloistaan ja pohtivat laajemmin taiteen ja tutkimuksen vuorovaikutuksen keskeisyyttä omassa työssään. Mukana ”Näe, kuule, tunne, koe” -hankkeessa on musiikin tutkimuksen ja tuottamisen lisäksi kulttuurihistoriallinen ja kielitieteellinen näkökulma sekä käytännöllinen kokeellinen puoli. Lauluja on laulettu monissa työpajoissa eri puolilla Suomea sekä myös Ranskassa ja Englannissa. Hankkeesta on syntynyt CD-levy Felix Thomas lumen mundi, jolle on valittu 28 laulua. Levyllä laulaa Vox Silentiin lisäksi ranskalainen dominikaaniveli Marie-Augustin Laurent-Huyghues-Beaufond.

Lauluyhtye Vox Silentii. Konsertti Felix Thomas lumen mundi Vox Silentii on 1992 perustettu lauluyhtye, joka esittää, tutkii ja opettaa keskiaikaista kirkkolaulua. Vox Silentiissä laulavat Hilkka-Liisa Vuori ja Johanna Korhonen. Vuori on musiikin tohtori, laulaja ja keskiaikaisen kirkkolaulun ja synnytyslaulun opettaja. Korhonen on koulutukseltaan ja ammatiltaan toimittaja ja kirkkolaulaja.

Vox Silentii pyrkii äänenkäytössä laulutapaan, joka hyödyntää kirkon akustiikan ja sointitilan mahdollisimman täytenä tuottaen kuuluville kirkossa soivia yläsäveliä. Kuulija voi havaita ne hentoina huilumaisina ääninä laulun ohessa. Kirkko on duon kolmas laulaja.

- Musiikki on meille resonanssia ja harmoniaa, Vuori ja Korhonen kuvaavat ajatuksiaan musiikista.

- Soittimenamme on keho. Harjoitellessamme uusia lauluja, pohdimme niiden sointia meissä, sävelten suhteita toisiinsa ja niiden liikettä suhteessa kehoon ja tilaan. Sävelmät palvelevat tekstin merkitystä.

Duo on julkaissut kolmetoista CD-levyä, joista viimeisimpinä Felix Thomas lumen mundi vuonna 2016a ja Tule, Rauhanruhtinas – Kelttirukouslauluja keskiajalta tähän päivään 2017.

Lisätiedot ja haastattelut:
Vox Silentii, Hilkka-Liisa Vuori, p. 040 701 6534, hilkka-liisa.vuori@uniarts.fi
Koneen säätiön tukema tutkimushanke, Marika Räsänen, p. 050 542 9743, marika.rasanen@utu.fi

www.voxsilentii.fi
ossagloriosa.org

Kuva: Heikki Tuuli. Vox Silentii -duo, Hilkka-Liisa Vuori ja Johanna Korhonen.

Puijon seurakunta