Valon säveliä -konsertti

to 4.10. klo 19.00

Syysiltojen virkistykseksi kuullaan Riistaveden seurakuntatalolla 4.10. noin tunnin verran kauniita klassisia yksinlauluja ja duettoja. Esiintyjät tulevat Sibelius-Akatemian Kuopion yksiköstä. Opintojen myötä ystävystyneet sopraanot Emilia Suomala ja Annuliina Ikäheimo ovat kirkkomuusikon koulutukseen kuuluvien lauluopintojensa loppusuoralla, ja konsertti palvelee erityisesti Suomalan valmistautumista tärkeään laulututkintoon. Ikäheimolla on takanaan laulun maisteritutkinto Viron Musiikki- ja Teatteriakatemiasta, sekä laulunopettajan koulutus Jyväskylän ammattikorkeakoulusta. Pianisti Jouni Kuronen toimii Sibelius-Akatemiassa säveltapailun opettajana sekä musiikinteorian lehtorina ja pianonsoitonopettajana Kuopion Konservatoriossa. Hänellä on pitkä ura myös monipuolisena muusikkona ja säveltäjänä. Pianistina hän on tehnyt yhteistyötä mm. Jorma Hynnisen, Olavi Hautsalon ja kuopiolaisen Rusasen perheen laulajien kanssa.

Valon säveliä -laulukonsertin ohjelma edustaa pitkälti romantiikan aikakautta: suosikkisävelmiä kuullaan Oskar Merikannolta, Jean Sibeliukselta ja Richard Straussilta. Koskettavan kauniit ja tunteikkaat melodiat yhdistyvät virtuoosisiin piano-osuuksiin, jotka eivät päästä soittajaa helpolla. Poikkeuksena tähän musiikkityyliin laulajat esittävät valikoituja kappaleita myös Ahti Sonnisen tuotannosta. Siilinjärveltä lähtöisin ollut Sonninen on ollut merkittävä vaikuttaja Savon alueen musiikkielämässä, hän perusti mm. Kuopion musiikkilukion ja Lapinalahden musiikkileirin.

Vapaaehtoinen ohjelmamaksu 10€

Järvi-Kuopion seurakunta, Vehmersalmi