"Jumalan kunnia luonnossa" - konsertti

su 5.7. klo 19.00

Jouni Somero, piano, Hannu Jurmu, laulu. Vapaa pääsy.

Hannu Jurmu aloitti musiikkiopintonsa Oulun kaupungin konservatoriossa vuonna 1982. Vuonna 1984 hän jatkoi opintojaan Sibelius-Akatemiassa valmistuen musiikin maisteriksi erinomaisin arvosanoin vuonna 1989. Hän jatkoi opintojaan Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksessa vuosina 1994-1998 ja suoritti lauludiplomin sekä toisen musiikin maisterin tutkinnon erinomaisin arvosanoin vuonna 2005.

Hannu Jurmu on esiintynyt vuodesta 1994 ooppera-, operetti-, oratorio- ja konserttisolistina kotimaan lisäksi mm. Ruotsissa, Islannissa, Tanskassa, Virossa, Tsekissä, Unkarissa, Saksassa, Venäjällä ja USA:ssa.

Jurmu on vieraillut Suomen Kansallisoopperassa, Savonlinnan oopperajuhlilla sekä useissa maakuntaooperoissa.

Jurmun ohjelmistoon kuuluvat myös lied-, viihde-, joulu- ja kirkkokonsertit. Hannu Jurmu on esiintynyt myös monissa tv- ja radio-ohjelmissa. Hannu Jurmun kilpailumenestyksistä mainittakoon: II-palkinto Kangasniemen laulukilpailussa 1994, finalisti Lappeenrannan valtakunnallisessa laulukilpailussa 1996, I-palkinto Turun valtakunnallisissa operettikilpailuissa 1996, I-palkinto Someron valtakunnallisissa tangotenorikilpailuissa 1998. Lokakuussa 2002 Hannu Jurmulle myönnettiin Beniamino Gigli- tunnustuspalkinto, kauniista italialaisväritteisestä äänestään ja ansiokkaasta roolityöskentelystään oopperan parissa.

Vuonna 2003 ilmestyi Hannu Jurmun debyyttialbumi "Suurin on rakkaus" Vuonna 2004 ilmestyi Jukka Linkolan akateemikko Toivo Pekkasen runokokoelmaan säveltämän oopperan Täyttyneiden toiveiden maa kokonaislevytys, jossa Hannu Jurmu laulaa pääroolin (Runoilija).

Vuonna 2005 Hannu Jurmu levytti tupla-albumin verran Jean Sibeliuksen lauluja pianistina Jouni Somero (Naxos). Levytys on julkaistu myös kansainvälisesti vuosina 2006-07.

Keväällä 2006 ilmestyneellä, "Suomi Kotimaani" levyllä Hannu Jurmu laulaa suomalaisia kansanlauluja, serenadeja ja romansseja.

Jouni Somero on soittanut yli 3100 konserttia eri puolilla maailmaa Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Somero on tehnyt yhteistyötä useiden koti-ja ulkomaisten laulajien, instrumentalistien ja kapellimestarien kanssa.

Somero on eniten levyttänyt suomalainen pianisti. Levytyksiä on kertynyt eri levymerkeille (Naxos, BMG, Jubal, MILS, FC-Records jne.) lähes 100.

Laajoja projekteja ovat olleet Suomalaisen Pianomusiikin Antologia (5 levyä), Sergei Bortkiewiczin koko pianotuotanto (9 levyä) sekä Tchaikovskin koko pianotuotanto (6 levyä). Somero on levyttänyt myös uudempaa suomalaista pianomusiikkia esimerkiksi koko Erkki Salmenhaaran piano-ja kamarimusiikkituotannon ja Tauno Marttisen pianosonaatit. Somero on myös ensimmäisenä pianistina levyttänyt Felix Blumenfeldin, Benjamin Godardin ja Hugo Reinholdin pianotuotantoa.

Toivo Kula pianotuotannon kokonaislevytys ilmestyi juhlavuodeksi 2018.

Syyskuussa 2012 amerikkalainen Fanfare Magazine valitsi Someron Rebikov-albumin vuoden merkittävimmäksi pianolevyksi. Myös Bortkiewicz-levytykset ovat keränneet upeita arvosteluja Amerikassa ja Euroopassa.

Spotify julkaisi Someron Bach to You levyn 3.5.2019. Kolmessa kuukaudessa albumia ladattiin yli 70 000 kertaa. Someron YouTube kanavalla on yli 2 miljoonaa näyttökertaa.

Konsertin Ludwig van Beethovenin juhlavuonna ohjelma sisältää mm. Gellertin runoihin sävelletyn laulusarjan, johon sisältyy myös konsertin nimikkolaulu ”Jumalan kunnia luonnossa”

sekä Oskar Merikannon kesäisiä lauluja ja Someron koraalipreludeja.

• Musiikki Musiikki

Järvi-Kuopion seurakunta, Riistavesi