Kesäillan musiikki

su 25.7. klo 18.00
Baritoni Petteri Lehikoinen ja harpisti Lily-Marlene Puusepp.

Alavan kirkko

Petteri Lehikoinen, baritoni, Lily-Marlene Puusepp, harppu, Ossi Jauhiainen, piano ja urut. Ohjelma 10 €.

Baritoni Petteri Lehikoinen (1978) on opiskellut laulua Sibelius-Akatemiassa Timo Honkosen ja Jorma Elorinteen oppilaana. Hän on täydentänyt opintojaan Italiassa Wilma Vernocchin johdolla. Lehikoinen on lisäksi osallistunut mm. Roland Hermannin, Tom Krausen ja Umberto Finazzin mestarikursseille.

Lehikoinen on esiintynyt viime vuosina mm. Italiassa, Ruotsissa, Norjassa, Japanissa ja Virossa. Lehikoinen on levyttänyt Daniel Stagnon 16 Fröding-laulua ja kantaesittänyt Stagnon seitsemäntoista laulua kirjallisuuden 2011 Nobel-palkintovoittaja Tomas Tranströmerin teksteihin. Petteri Lehikoisen oopperaroolien joukkoon kuuluvat Aeneas Henry Purcellin oopperasta Dido ja Aeneas, kreivi Robinson Domenico Cimarosan oopperasta Salainen avioliitto, Isä Engelbert Humperdinckin oopperasta Hannu ja Kerttu, Ufficiale Rossinin oopperassa Sevillan parturi, sekä nimirooli Aarre Merikannon oopperassa Juha. Lisäksi Lehikoinen on esittänyt katkelmia Athanaelin roolista Massenetin oopperassa Thaïs, Zurgan roolista Bizet’n oopperassa Helmenkalastajat, sekä Simeonin roolin Claude Debussyn Tuhlaajapoika –kantaatissa kiertueoopperaesityksessä ”Tuhlaajapoika ja Ranskalaisen oopperan helmiä”. Vuonna 2012 Lehikoinen palkittiin Toivo Kuula –laulukilpailussa parhaasta uuden musiikin esityksestä. Vuonna 2015 Lehikoinen sai 1. basson viran Norjan kansallisoopperasta.

Harpisti Lily-Marlene Puusepp on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 2005 Marjatta Haahden johdolla. Puusepp on konsertoinut lukuisilla festivaaleilla mm. Musica nova Helsinki, Viitasaaren Musiikin Aika, Tampere Biennale, Helsingin Juhlaviikot, Loviisan Sibeliuspäivät, Kymijoen Lohisoitto, Jyväskylän Kesä, Crusell-viikko, Hangon musiikkijuhlat Ja Pellingin musiikkipäivät. Puusepp on esiintynyt mm. Jyväskylä Sinfonian, Lappeenrannan kaupunginorkesterin, Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin, Seinäjoen orkesterin, Avanti! kamariorkesterin ja Joensuun kaupunginorkesterin solistina. Pohjoismaiden lisäksi hän on konsertoinut Keski-Euroopassa, Japanissa ja Australiassa. Hän on tehnyt nauhoituksia Yleisradiolle ja esiintyy cd-julkaisuilla. Puusepp on soittanut useimpien suomalaisten orkestereiden lisäksi myös Bergenin filharmonisessa orkesterissa ja Norjan kansallisoopperan orkesterissa sekä toiminut Radion Sinfoniaorkesterin harpun äänenjohtajana. Hän on tehnyt yhteistyötä myös kuorojen kanssa kuten esim. Candomino, Helsingin kamarikuoro ja Oulaisten nuorisokuoro. Puusepp opettaa harpunsoittoa Helsingin konservatoriossa, musiikkiopisto Juvenaliassa ja Vantaan musiikkiopistossa. Puusepp soittaa Lyon & Healy Style 23 –konserttiharppua, jonka hankkimista ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, Alfred Kordelinin säätiö ja Sibelius-Akatemian tukisäätiöt.

• Musiikki Musiikki

Alavan seurakunta