Luento: Luomakunta lautasellani

Kuvassa Mikko Pyhtilä.

Alavan kirkon seurakuntasali

Lähikaupan hyllyiltä lähtevät langat kaikkialle maailmaan. Kauppaan astuessamme astummekin kuin valtavalle maailmantorille. Pyrimme tekemään hyviä valintoja, emme kuitenkaan pysty näkemään kaikkea, mitä tuotepakkauksiin sisältyy. Olemme täydellisen yhteenkietoutuneita luomakunnan kanssa; lautasellisemme on aina peräisin luonnosta. Voisivatko valintamme olla osa kristillistä tunnustustamme?

Luennoitsijana Mikko Pyhtilä, Suomen Lähetysseuran lähetystyön asiantuntija vastuualueenaan ilmasto- ja ympäristöteemat. Luennon ja tarjoilun jälkeen Alavan kirkossa Tuomasmessu klo 18, jossa Pyhtilä saarnaa.

Pyhtilä on ollut työssä Tansaniassa, jossa hän toimi sekä Victorianjärven itäisen että kaakkoisen hiippakunnan lähetys- ja evankeliointityön koordinaattorina. Hän on toiminut myös Tansanian aluetiedottajana, alueellisena ympäristövastaavana ja hän on opettanut ympäristö- ja ihmisoikeusteemoista. Kiinnostus ympäristö- ja oikeudenmukaisuuskysymyksiin syntyi jo lapsuudessa johtaen esimerkiksi Reilun kaupan aktivismiin 2000-luvun alkuvuosina. Vuodet Tansaniassa toivat ilmastonmuutoksen käsin kosketeltavan lähelle. Näihin teemoihin liittyen Mikko on kirjoittanut kaksi kirjaa, Reilusti tasan (2007) ja Sadetta odotellessa (2014).

• Lähetys- ja avustustyö Lähetys- ja avustustyö

Alavan seurakunta