Pimeydestä iloon

Hiljaisen viikon aikana me seuraamme Jeesuksen tietä kohti Golgataa. Tapaamme Hänet Getsemanessa rukoilemassa, jo hyvin tietoisena siitä, mitä Hänelle tulisi tapahtumaan. Evankelista Luukkaan mukaan Jeesus rukoili taivaallista Isäänsä pyytäen: ”Isä, jos tahdot, niin ota tämä malja minulta pois.” Samalla Jeesus kuitenkin ilmaisi taipuvansa Jumalan tahtoon: ”Älköön tapahtuko minun tahtoni, vaan sinun.” Näemme, kuinka Jeesus viedään tutkittavaksi Pilatuksen eteen. Saamme kokea, miten Hänet tuomitaan, syyttömänä ja viattomana. Kuljemme Hänen tuskaisissa askelissaan kaiken nöyryytyksen ja pahansuopaisuuden, suoranaisen vihan saattelemina. Pitkäperjantai, tuo päivistä julmin, tuo meidät ristin juurelle, myötäkärsimään ja itkemään.

Mutta kun pääsemme viikonloppuun, käsittämätön valo tulee esiin. Kaikki itkut, ahdistukset ja tuskat jäävät taakse, ja saamme todistaa tyhjän haudan ihmettä. Jeesuksen ylösnousemus tulee todeksi, ja me saamme huokaista: Hän on voittanut kuoleman mahdin, Hän on meidän Vapahtajamme, Hän on meidän Pelastajamme! Meidän kiitollisuutemme on rajaton, niin paljon Jeesus on meidän puolestamme uhrannut. Meidän edestämme Hän suostui kärsimykseen, siksi, että meidän olisi helpompi elää. Toivottavasti muistamme tämän muulloinkin kuin vain pääsiäisenä!

Rukoilemme: Kristus, Sinä voitit kuoleman. Pääsiäisaamu säteilee kirkkauttasi. Kukista synti ja kuolema sydämistämme, sytytä meihin pääsiäisen valo. Anna meissä puhjeta esiin uskon, toivon ja rakkauden ihmeen. Aamen.

Liisa Penttinen
seurakuntapastori

Paastonajan rukoushetket Tuomiokirkossa

ma-pe 15.2.-22.3.2024

klo 12.00-12.15

Kuopion tuomiokirkolla on omat nettisivut

Tuomiokirkon historiaa ja nykypäivää löytyy nyt oman sivun alta; kuopiontuomiokirkko.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Täältä löytyy myös tuomiokirkon ajankohtaiset tapahtumat,  kuten messut ja konsertit.

Tilaa Menot-kirje sähköpostiisi

Kaipaatko tietoa Kuopion seurakuntien tapahtumista? Voit tilata sähköpostiisi uuden Menot-uutiskirjeemme.

Uutiskirjeen tilaaminen ei maksa sinulle mitään, ja voit erota postituslistalta milloin haluat.

Tilaa Menot-uutiskirjeLinkki avautuu uudessa välilehdessä

------------------------------------------------------------------------------------------------

Hautajaisiin liittyvät papin ja muistotilaisuuden tilojen varaukset hauta- ja puistotoimistostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä Siunauskappelintie 3, avoinna arkisin klo 9.00-15.00. Puhelinpalvelu klo 10.00-14.00 p. 010 5733 700.

Virkatodistukset ja sukuselvitykset voi tilata Kuopion aluekeskusrekisteristä, Museokatu 4, p. 010 5733 100
tai verkkolomakkeella. Linkki avautuu uudessa välilehdessä Avoinna arkisin klo 9.00 - 15.00.

tuomiorovasti, kirkkoherra
Tuomiokirkkoseurakunta
Museokatu 4
70100 Kuopio