Mikä on retriitti?

"Lähtekää mukaani johonkin yksinäiseen paikkaan, niin saatte vähän levähtää" (Mark. 6:30-34)

Tämä Jeesuksen oppilailleen antama esimerkki vetäytymisestä kuvaa hyvin hiljaisuuden retriitin keskeistä periaatetta: irrottautumista siitä, mikä uuvuttaa, lähtemistä yhdessä lähelle luontoa ja Kolmiyhteistä Jumalaa.

Sana retriitti merkitsee takaisin, erilleen vetäytymistä. Retriitti on mahdollisuus antaa tilaa levähtää ja kuunnella itseään, avautua rauhassa Jumalan sanan puhutteluun.

Monenlaisen elämän vaatimusten ja epävarmuuden keskellä usein hukkaannumme. Retriittihiljaisuus on yksinkertaisuutta, joka auttaa erottamaan oleellisen ja merkityksellisen elämässämme.

Hiljaisuuden retriitti on useimmiten viikonvaihteen mittainen mahdollisuus elää yhteisöllisessä hiljaisuudessa joko retriittikeskuksessa tai seurakuntien leirikeskuksessa.

Hiljaisuuden retriitissä on selkeä päiväohjelma, joka luo elämään luonnollisen rytmin. Päiväohjelma koostuu säännöllisistä hetkirukouksista, messusta ja yhteisistä aterioista. Retriittivieraalla on oma huone, hiljaisuuteen tukevaa luettavaa ja ympärillä kaunis luonto.

Ignatiaaninen retriitti tarkoittaa kahdeksan päivän mittaista henkilökohtaisesti ohjattua retriittiä. retriittikeskuksessa. Päiväohjelmassa on neljä henkilökohtaista rukousmietiskelyä Raamatun tekstin äärellä, yhdessä vietettävä messu ja illan hiljentyminen sekä ruokailut. Henkilökohtainen ohjaus merkitsee sitä, että jokainen retriittivieras eli vaeltaja tapaa päivittäin ohjaajansa eli kumppaninsa kanssa.

Henkilökohtaisesti ohjattu retriitti on rakenteeltaan samanlainen kuin edellinen, mutta kestoltaan lyhyempi, tavallisesti 3–4 päivän mittainen.

Arkiretriitti tarkoittaa hengellisen ohjauksen prosessia, jossa henkilökohtaiset tai ryhmässä toteutuvat ohjauskeskustelut ja raamattumietiskelyt tapahtuvat arkielämän keskellä. Tapaamisten lukumäärä ja tapaamistiheys vaihtelevat sovitun retriitin keston mukaan.

Retriitin ohjaajina toimivat retriittiohjaajakoulutuksen käyneet seurakunnan jäsenet ja työntekijät. Ohjaajien nimiä löydät Hiljaisuuden Ystävien Linkki avautuu uudessa välilehdessäsivuilta.

Lisätietoja pastori Mari Voutilainen, mari.voutilainen@evl.fi, p. 040 4848 433.

Retriiteistä ja muista hiljaisuuden viljelyyn liittyvistä tapahtumista ilmoitetaan Kirkko ja koti -lehdessä sekä verkkosivuilla tapahtumakalenterissa.

Tulevia retriittejä ja muita hiljaisuuden päiviä vuonna 2024

Tarkemmat tiedot suunnitteilla olevista tapahtumista päivittyvät myöhemmin. Seuraathan päivittyviä tietoja.

Toukokuu

Hiljaisuuden retriitti "Ota piiriisi, Pyhä Kolme!" Hirvijärven leirikeskuksessa 24.-26.5. Retriitinohjaajina Salla Tyrväinen ja Markku Liinamaa. Hakuaika 1.4.-30.4. osoitteessa: manniston-seurakunta/ilmoittautumiset. Hinta: seurakuntayhtymän jäseniltä 80e/60e (alempi hinta: eläkeläiset, opiskelijat, työttömät), ulkopuoliset: 100e/80e. Jos kapaat rukoushiljaisuuteen, lepoon ja jumalan hoitoon luonnon keskelle, olet tervetullut! Retriitin ohjelmassa on yhteisiä rukous- ja ehtoollishetikiä, sekä mahdollisuus keskusteluun ohjaajan kanssa. Yhteyshenkilönä pastori Salla Tyrväinen p. 040 4848 320.

Kuvassa järvimaisema ja punertava auringonlasku.
Kuva: Anna Väätäinen.