Yhteisvastuukeräys kerää varoja nuorten väkivallan ennaltaehkäisyyn ja ratkaisuun

Tuotosta 40 prosenttia jää Suomessa nuorten hyväksi tehtävään työhön Aseman Lapset ry:n ja seurakuntien kautta. 60 prosenttia käytetään maailman katastrofialueiden ihmisten auttamiseen Kirkon Ulkomaanavun työn kautta. Tasavallan presidentti Sauli Niinistön suojelema keräys alkaa sunnuntaina 5.2.2023.

Yhteisvastuu_AsemanLapset_Lukkari.jpg

Keräysvaroilla puututaan kouluväkivaltaan

Väkivalta ja konfliktit synkistävät nuorten elämää yhä enemmän. Vuonna 2021 kouluväkivaltaa koki Suomessa lähes 39 000 lasta ja nuorta joka viikko. Alle 18-vuotiaiden väkivaltarikollisuus on lisääntynyt vuosina 2015–2021. Hälyttävin kasvu oli 12–14-vuotiaiden ikäluokassa. Luvut ovat peräisin kouluterveyskyselystä sekä poliisin tilastoista.

Riittävillä resursseilla alaikäisten väkivalta voidaan katkaista

Yhteisvastuukeräyksen keräystuotoista 20 prosenttia kohdistetaan Aseman Lapset ry:lle koulu- ja nuorisoväkivallan ehkäisemiseen ja vähentämiseen. Toinen 20 prosenttia Suomeen jäävästä yhteisvastuutuotosta jää keräävälle seurakunnalle nuorten tukemiseen sekä muuhun oman alueen auttamistyöhön. Kuopiossa seurakuntiin jäävä tämän vuoden keräystuotto käytetään kussakin seurakunnassa nuorille ja nuorille perheille annettaviin diakonia-avustuksiin.

Koulutusta ja tukea kriisialueiden uhreille

Yhteisvastuun keräystuotosta ohjataan 60 prosenttia Kirkon Ulkomaanavun (KUA:n) katastrofirahastoon, josta tuetaan humanitaarisen avun muodossa heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä maailman katastrofien keskellä. Avustustarpeiden syitä ovat useimmiten luonnonkatastrofit (kuivuus, tulvat, myrskyt, maanjäristykset), aseelliset konfliktit ja äkilliset onnettomuudet.

Tämänvuotisessa keräyksessä esitellään erityisesti KUA:n avustustyötä Keniassa, jossa karjanhoidolle elintärkeät laidunmaat ovat ilmastokriisin syventämän kuivuuden myötä hupenemassa. Epätoivoinen taistelu laidunmaasta johtaa konflikteihin ja väkivaltaisuuksiin.

Tapahtumia pitkin kevättä

Yhteisvastuu-kampanja käynnistyy joka vuosi helmikuun ensimmäisenä sunnuntaina. Keräyskausi on 1.1.2023 – 31.12.2023.

Avauspäivänä 5.2. keräys huomioidaan jokaisen seurakuntamme jumalanpalveluksessa. Keräykseen liittyviä tapahtumia järjestetään paljon pitkin kevättä. Niissä nousee esiin myös vapaaehtoistyö Yhteisvastuukeräyksen toteuttamisessa.

Sunnuntaina järjestetään muun muassa Yhteisvastuu-soppa Nilsiässä klo 11.30 ja koko perheen kirkkokarkelot Puijon kirkossa klo 11 ja Poukamassa klo 14.

#yhteisvastuukeräys2023

Thu Feb 02 14:29:47 EET 2023