Laskiainen ohjaa paastoon ja hiljentymään

Pääsiäistä edeltävä paastonaika alkaa tuhkakeskiviikosta. Tänä vuonna paasto ajoittuu 22.2.–8.4.

taivas_paasto_lukkari (1).jpg

Pääsiäistä edeltävä paastonaika alkaa laskiaissunnuntaita seuraavasta tuhkakeskiviikosta ja kestää pääsiäiseen asti. Tänä vuonna paastonaika ajoittuu 22.2.–8.4.

Kristillistä paastoa voi viettää eri tavoin: esimerkiksi pidättäytymällä joistain ruuista tai etuoikeuksista tai pyrkimällä yksinkertaiseen elämäntyyliin.

Kirkkovuodessa paasto on ennen kaikkea valmistautumisaikaa kristikunnan suureen juhlaan, ja suuri paasto valmistaa nimenomaan pääsiäiseen. Paasto kutsuu raivaamaan tilaa esimerkiksi rukoukselle, Raamatun lukemiselle, kirkossa käymiselle, hiljentymiselle – uskolle ja rakkaudelle. Tärkeintä paastossa on keskittyminen Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseen.

Tuhkakeskiviikkoiltana 22.2. monissa kirkoissamme vietetään tuhkamessua, johon osallistuja voi ehtoollisen lisäksi saada otsaansa tuhkalla piirretyn ristin paaston ja katumuksen merkkinä.

Ekopaasto kutsuu kohtuullisuuteen

Yksi tapa hiljentää vauhtia paastonaikana on EkopaastoLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Se paitsi innostaa liittymään pääsiäispaastoon myös kannustaa kohtuuteen ja luontosuhteen vahvistamiseen, niin että kukin voi osaltaan olla hillitsemässä ilmastonmuutosta ja lievittämässä ilmastoahdistusta.

Vuoden 2023 Ekopaastossa vinkataan myös tapoja, jolla voi säästää energiaa ja osallistua Astetta alemmas -kampanjaan. Ekopaasto on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kampanja, jota on toteutettu vuodesta 2012 alkaen.

Paastonajan tapahtumia

Tuhkakeskiviikon 22.2. jumalanpalvelukset

Tuomiokirkossa on Paastonajan rukoushetki 23.2.–31.3. maanantaista perjantaihin klo 12–12.15.

Pieni polku rukoukseen Alavan kirkossa. Kirkko auki yksityiseen rukoukseen sunnuntaisin klo 10–11 ja maanantaisin klo 11–12

Saarnahautomo Männistössä Pyhän Johanneksen kirkossa keskiviikkoisin klo 16. Kokoonnutaan seuraavan sunnuntain evankeliumitekstin äärelle rukouksen hengessä ja hiljaisuudessa.

Perjantai-illan ehtoollishetki Puijon kirkossa pe 24.2. klo 19.30

Luentosarja neitsyt Mariasta Alavan kirkossa su 5.3., 12.3. ja 19.3. klo 14–15.

Mon Feb 20 11:19:42 EET 2023