Kirkko-ooppera Ende und Beginn Kuopion Tuomiokirkkoon

Kirkko-ooppera Ende und Beginn perustuu Dietrich Bonhoefferin vankilakirjeinä tunnettuihin teksteihin. Teos esitetään Kuopion tuomiokirkossa 2.4. Musiikki on Olli Kortekankaan tuotantoa. Kortekangas on yksi merkittävimmistä oopperasäveltäjistämme.

Kirkko-ooppera_750x500.jpg

Olli Kortekankaan teoksia on esitetty Kansallisoopperassa ja Savonlinnan oopperajuhlilla. Kirkko-ooppera Ende un Beginn on viimeistä edellisin hänen oopperoistaan. Se sai kantaesityksen Uudessakaupungissa elokuussa 2022.Ende und Beginn on sävelletty bassolaulajalle, tanssijalle, uruille sekä klarinetille, sellolle ja pianolle.

Syväluotaus oikean ja väärän kysymyksiin

Olli Kortekangas kertoo: ”On ollut kiehtovaa palata oopperasäveltäjänä Bonhoefferin pariin. Kirkko-ooppera Ende und Beginn - otsikossa viitataan Bonhoefferin viimeisiin jälkimaailmalle säilyneisiin sanoihin. Ooppera on tiivis syväluotaus oikean ja väärän, pasifismin ja väkivallan oikeutuksen sekä syyllisyydentunteen ja armon kysymyksiin. Urkujen ja pienen soitinyhtyeen musiikki ja tanssijan ilmaisu luovat puolestaan siltoja sellaisiin tunteiden kerrostumiin, jotka pakenevat viisaimpiakin sanoja."

Dietrich Bonhoeffer

Saksalainen teologi Dietrich Bonhoeffer teloitettiin Flossenbürgin keskitysleirillä 9.4.1945, noin kuukautta ennen Saksan antautumista toisessa maailmansodassa. Bonhoeffer oli kuollessaan 39-vuotias. Hänellä olivat takanaan laajat, menestyksekkäät opinnot ja lupaavasti alkanut tieteellinen ura. Bonhoefferin keskeinen tavoite oli uskonnon ja kirkon tuominen modernilla tavalla keskeiseksi osaksi todellisuudentulkintaa ja arkista elämää.
Suurelle yleisölle Dietrich Bonhoeffer on tullut tunnetuksi kirkkotaistelusta 1930-luvulla ja marttyyriuteen johtaneesta osallistumisestaan Adolf Hitlerin vastaiseen salaliittoon. Bonhoeffer ennakoi tulossa olevan sodan jo varhain.  Ekumeenisen liikkeen pioneerina hän pyrki hyödyntämään myös kansainvälisiä kontaktejaan rauhan edistämisessä.

Kirkko-ooppera Ende und Beginn

2.4.2023 klo 18.00 Kuopion tuomiokirkko
Liput: 25 / 20 €
lippu.fi ja tuntia ennen kirkon ovilta

Musiikki: Olli Kortekangas
Libretto: Dietrich Bonhoefferin tekstien pohjalta Olli Kortekangas
Kieli: saksa ja suomi
Kesto: noin 60 minuuttia

Esittäjät:
Nicholas Söderlund, laulu
Minna Tervamäki, ohjaus, koreografia ja tanssi
Kari Vuola, urut
Tuulia Ylönen, klarinetti
Marko Ylönen, sello
Jukka Nykänen, piano ja musiikin johto

Järjestäjä:
Kuopion tuomiokirkkoseurakunta

Yhteistyössä:
Kuopion hiippakunta
Luterilaisen Kulttuurin Säätiö
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Kuopio
Aino ja Olavi Talveksen testamenttirahasto

Oheistapahtumina oopperaviikolla on esittäjien pitämä mestarikurssi kirkkomusiikin opiskelijoille, matinea, Bonhoeffer-seminaari sekä säveltäjätapaaminen.

Mon Feb 27 11:45:30 EET 2023