Kirkollisveroprosenttia esitetään säilytettäväksi ennallaan

Kuopion evl.lut seurakuntien yhteiselle kirkkovaltuustolle esitetään tuloveroprosentin säilyttämistä 1,45 prosentissa.

kuvassa kolikoita sydämen muodossa

Kirkkolain mukaan yhteinen kirkkovaltuusto vahvistaa vuosittain tuloveroprosentin. Vuosina 2011–2022 veroprosentti on ollut 1,5 prosenttia. Vuodelle 2023 veroprosenttia laskettiin soteuudistuksen takia 0,05-prosenttiyksikköä kirkkohallituksen ohjeistuksen mukaisesti. Veroprosentin laskemisella 1,45 prosenttiin ei odoteta olevan vaikutusta kertyvien verotulojen määrään.  Seurakuntayhtymän tilinpäätös vuodelta 2022 oli noin 2,4 milj. euroa ylijäämäinen. Verotuloennuste lähivuosille näyttää pientä verotulojen kasvua. Seurakuntayhtymän rahoitustilanne ei tällä hetkellä vaadi veroprosentin muutosta.

Kuopion ev.lut seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että vuoden 2024 tuloveroprosentiksi vahvistetaan 1,45 prosenttia.

Yhteinen kirkkovaltuusto kokoontuu 13.6.

2023-05-22 18:23:36.0