Synodaalikokous kokoaa papit yhteen

Kuuden vuoden välein järjestettävä synodaalikokous kokoaa Suomen papit yhteen hiippakunnittain 27.-28.9. Kokous järjestetään yhtä aikaa kaikissa yhdeksässä hiippakunnassa piispan johdolla. Kuopion hiippakunnassa koollekutsuja on piispa Jari Jolkkonen. Synodaalikokouksessa keskustellaan ajankohtaisista ja teologisista kysymyksistä.

piispa Jolkkonen_kuvaaja Aarne Ormio_XL.jpg

Kokousta teemoittaa reformaation merkkivuosi

Lokakuussa tulee kuluneeksi viisisataa vuotta siitä, kun Martti Luther julkaisi 95 teesiään. Synodaalikokouksessa valmistaudutaan yhdessä reformaation merkkivuoteen.

Merkkivuonna pidetään eri tavoin esillä Lutherin käynnistämää reformaatiota sekä sen merkitystä Suomessa ja maailmalla. Merkkivuoden yhtenä tavoitteena on tehdä reformaatiota tässä ajassa: mitä seurakunnassa tai kirkossa on uudistettava nyt.

Synodaalikokouksia on järjestetty Suomessa keskiajalta lähtien. Sana ”synodaalikokous” tulee kreikan kielen sanasta syn odos, joka tarkoittaa ”yhteistä tietä”, neuvottelua ja kokousta.

Kokouksissa kansainvälisiä esitelmöijiä ja vieraita

Kuopion hiippakunnan synodaalikokouksessa vierailevina esitelmöijinä ovat yhdysvaltalaiset professorit Gordon Lathrop ja Gail Ramshaw.

Synodaalikokous näkyy myös sosiaalisessa mediassa, erityisesti Twitterissä ja Instagramissa hästagein #papitkoolla #synodaalikokous.

Mon Sep 26 09:13:50 EEST 2016