Kallaveden Myrskylyhtymessussa seilataan elämän merellä

Sunnuntaina 6.11. klo 18 vietetään Kallaveden kirkossa jälleen Myrskylyhtymessua. Messu sai alkunsa vuosia sitten yhteisestä ideoinnista emerituspiispa Wille Riekkisen ja hänen Seija-vaimonsa kanssa.
myrsky_THUMB.jpg

- Haaveilimme matalan kynnyksen messusta kaikenikäisille juuri silloin, kun syksy alkaa pimentyä ja näyttäytyä lohduttomaltakin. Silloin olisi mukava käpertyä vain sisätiloihin, muistelee Kallaveden seurakunnan kanttori Mari Vuola-Tanila.

Messu rohkaisi nuoria vastuunkantoon

- Ajatuksena oli ”kotikutoinen” messu, jonka rakentamiseen molempien perheiden kaikki jäsenet voisivat tuoda omat lahjansa. Sellainen siitä tulikin: osa meistä palveli musiikissa ja toiset tekstin- ja rukoustenlukijoina sekä Sanan jakamisessa, kertoo kanttori Vuola-Tanila.

- Lisäksi saimme vetoapua yhteiseltä ystäväperheeltä ja muilta vapaaehtoisilta. Näin meillä oli kaikkiin tehtäviin tekijöitä. Iloitsimme erityisesti siitä, miten nuorisomme toimi ja palveli omissa tehtävissään.

- Tänä päivänä voikin iloisena todeta, että Myrskylyhtymessu on ollut omalta osaltaan rohkaisemassa ja kasvattamassa nuorisoamme vastuunkantoon seurakunnassa.

Merihenkinen messu sopii kuopiolaisille

Kanttori Mari Vuola-Tanilan mielestä merihenkinen messu sopii hyvin luontevasti Kallaveden lähellä asuville kuopiolaisille.

- Merihenkinen messu kiehtoi meitä suunnittelijoita. Olisihan merihenkisyys mitä luontevin teema täällä Kuopiossa, jossa järvimaisema on harvinaisen lähellä jokaista asukasta. Vesimaiseman kauneus ei lakkaa koskettamasta.

- Yhdellä ja toisella on jokin yhteys esimerkiksi Kallaveteen, joko vene, kalastus tai mökkeily. Lisäksi merellinen symboliikka pätee lähes suoraan elävään elämään.

- Elämässämme riittää myrskyjä, vastatuulta, ajelehtimista ja joskus täydellisiä haaksirikkoja. Onneksi välillä on myös tyyntä säätä. Tämän kaiken keskellä joudumme tosissamme kysymään pitävää ankkuripaikkaa ja turvasatamaa itsellemme ja läheisillemme, kuvailee kanttori Vuola-Tanila.

Seilaamme elämän merellä ja saamme turvaa

- Yksi vanha seurakunnan vertauskuva on laiva, jossa Taivaan Isän omat seilaavat elämän merellä, sen vaihtelevissa olosuhteissa. Esimerkiksi rannikon saaristolaiskirkoista löytyy poikkeuksetta laivan pienoismalli kuvauksena tästä.

Kanttori Vuola-Tanila rohkaiseekin seurakuntalaisia tulemaan messuun ja aistimaan sen omanlaisensa tunnelma.

- Sanomana on, että seurakunnan ympäröimänä eli kirkossa Taivaan Isän silmien alla saat olla täysin suojassa ja turvassa, myllersivät elämässäsi millaiset myrskyt tahansa. Saamme olla suojassa, koska Isä itse vastaa elämämme peräsimen liikkeistä. Taivaan Isän suojiin, turvapaikalle kutsumme sinua tässäkin Myrskylyhtymessussa!

Kaikki kantavat kortensa kekoon

Kanttori Vuola-Tanila jatkaa kertomalla messusta ja sen tärkeistä taustavoimista. Tämän syksyn messutiimissä on mukana Vuola-Tanilan perheenjäseniä sekä monen ikäisiä seurakuntalaisia,

- Messun kipparina on kirkkoherramme Matti Pentikäinen. Lisäksi emännät luovat tunnelmaa ja iloa niin herkuillaan kuin koristeluillaan. Lähde-yhtye uusine sovituksineen huolehtii yhteislaulujen säestyksistä. Pauli Voutilainen tuo hanuristaan ilmoille muun muassa tuulen suhinan ja tyttäreni Tuulian viulusta voi puolestaan kuulla lokkien kirkunan, kuvailee kanttori Vuola-Tanila.

- Seurakuntamme alueella oleva Kuuselan Veneveistämo lainaa messuumme käsintehtyä puuvenettä. Lapsikuoron ja nuorten lauluryhmän laulutkin virittävät meitä merihenkiselle taajuudelle. Käsistään kätevä seurakuntamme vahtimestari Markku Heikkonen on aikoinaan rakentanut Majakankin kirkkoomme messua varten.

Messussa on HUMAK:n opiskelijoiden viittomakielinen tulkkaus.

(Kuopion ev.lut. seurakuntien viestintä/ SR)

Thu Nov 03 10:30:01 EET 2016