Uusivuosi – uusi alku

Keskiajalta alkaen uudenvuoden kirkollinen juhlan aihe on ollut Jeesuksen ympärileikkaus ja nimenanto. Luukkaan evankeliumin mukaan kahdeksan päivän kuluttua syntymästään Jeesus vietiin ympärileikattavaksi ja saamaan nimi temppeliin.
Uusi vuosi

Israelin kansan tapojen mukaan ympärileikkaus tapahtui samaan aikaan kuin nimen antaminen. Jeesuksen nimi tarkoittaa heprean kielellä pelastusta.

Kuvan kertomaa

Ympärileikkausta kuvaavat teokset nähdään, paitsi kuvauksena juutalaisesta tavasta ympärileikata pojat, myös enteenä tulevasta. Siinä Jeesus ensimmäisen kerran vuodattaa vertaan.

Giovanni Bellinin kuvassa ympärileikkaavan papin keskittyminen on suunnaton. Pappi erottuu teoksessa myös rituaalivaatteidensa ansiota. Jeesus-lapsi on täysin rauhallinen. Hän suuntaa katseensa kohden taivaallista isäänsä eli ylöspäin.

Vasemmalla kuvassa on temppelipalvelija, joka pitää papin vaatetta syrjässä, jotta tämä voi työskennellä sen häiritsemättä. Symbolisesti merkittävä on vaatteen punainen väri, joka viittaa veriuhriin ja korostaa ympärileikkauksen olevan ensimmäinen veren vuodatus.

Papin takana Jeesus-lasta pitää sylissään hänen maallinen isänsä Joosef. Joosef on passiivinen kuin tarkkailija.

Neitsyt Marian puvun vyö antaa käsityksen siitä, että hän on vastikään synnyttänyt. Hänen vaatteidensa väri on ajan Neitsyt Maria -kuville tyypillinen. Sininen viitta muistuttaa hänen olevan taivaan kuningatar, valkea viitan sisus muistuttaa hänen tahrattomuudestaan. Punainen leninki on jo viite tulevasta kärsimysnäytelmästä.

Äärimmäisellä oikealla oleva nainen jää tuntemattomaksi. Hän pitelee kädessään Jeesuksen alta tulevaa valkeaa liinaa. Siinä on viittaus käärinliinaan ja sitä kautta Jeesuksen kuolemaan. Vaikka kyse on Jeesus-lapsen ympärileikkauksesta, maalaus kaikilla yksityiskohdillaan muistuttaa jo tulevasta kärsimysnäytelmästä.

Uudenvuodenpäivää vietetään 1.1.

Vuoden 2016 kirkkovuositiedotteet laatii FT, taiteentutkija, kirjailija Liisa Väisänen. Tekstit esittelevät kristillistä taidetta ja symboliikkaa teemalla "Kuvat puhuvat". Teksteihin liittyvät valokuvat ottaa Marco Peretto.

2016-12-30 08:00:00.0