Reformaatiota juhlitaan Tuomiokirkossa

Kuopion hiippakunnan reformaation merkkivuoden pääjuhla järjestetään Kuopion tuomiokirkossa 31.10. klo 17. Pääjuhlan puhujina ovat ministeri, kansanedustaja Seppo Kääriäinen, Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen ja piispa Jari Jolkkonen.

kuvassa piispa Jari Jolkkonen

Juhlan musiikista vastaavat oopperalaulajat Jorma Hynninen ja Esa Ruuttunen, urkuri Anu Pulkkinen sekä Kuopion seurakuntayhtymän lapsikuoro johtajajanaan kanttori Leila Savolainen.

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa vietettävä reformaation merkkivuosi päättyy 5.11.2017.

Lokakuun lopussa 31.10.2017 tuli kuluneeksi 500 vuotta Martti Lutherin kuuluisien teesien julkaisemista Saksassa. Aikansa kirkon epäkohtia kritisoivat teesit käynnistivät kirkollista elämää, kieltä ja kansansivistystä, kulttuuria, hallintoa ja lainsäädäntöä muovanneen tapahtumasarjan, jota kutsutaan reformaatioksi. Reformaation seurauksena syntyi myös luterilainen kirkko.

Reformaation merkkivuoden tarkoituksena on ollut lisätä tietoutta reformaation merkityksestä nykypäivän ihmiselle ja innostaa suomalaisia tutustumaan omiin kulttuurisiin ja uskonnollisiin juuriinsa.
Merkkivuoden teema Armoa 2017! on haastanut pohtimaan, mitä armo ja armollisuus ovat ja miten ne näkyvät nykypäivänä. Luther muistutti, että Jumalan armo on ilmaista ja edellytyksetöntä. Armo perustuu kolmiyhteisen Jumalan hyvyyteen ja rakkauteen, ei meidän ihmisten ominaisuuksiin tai saavutuksiin

Merkkivuosi on näkynyt Kuopion seurakunnissa muun muassa erilaisissa musiikkitapahtumissa. Helatorstaina järjestettiin seurakuntien yhteinen torimessu, jossa saarnasi piispa Jari Jolkkonen.
Hän totesi saarnassaan. ”Suomalaisen kulttuurin juuret kasvavat syvältä kristillisen uskon ja luterilaisen reformaation maaperästä. Monet kulttuurimme tunnusmerkit, vaikkapa äidinkielen ja koulutuksen arvostus, huolenpito heikommista ja rikkaan kirkkomusiikin vaaliminen versovat reformaation perinnöstä. Tämän uskon varassa olemme selvinneet ja rakentaneet vahvan yhteiskunnan. Tällaisen uskon ja rakkauden varassa meillä on yhdessä hyvä tulevaisuus.”

Merkkivuotta on vietetty yhteistyössä Suomi100-juhlavuoden kanssa.  Pääjuhlan järjestävät Kuopion hiippakunta, Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymä, Kuopion kaupunki ja Luterilaisen Kulttuurin Säätiö.

Tue Oct 24 12:44:01 EEST 2017