Kuopion Lähetysjuhliin osallistui 5 000 vierasta

Lähetysjuhlilla eniten väkeä vetivät jumalanpalvelukset. Sunnuntain torimessuun osallistui 2000 ihmistä.

kuva torimessusta

Juhliin osallistui viikonlopun aikana yhteensä 5 000 juhlavierasta eri puolilta Suomea. Suomen Lähetysseuran, Kuopion seurakuntayhtymän sekä Siilinjärven seurakunnan järjestämiä Lähetysjuhlia vietettiin Kuopiossa 25.–27.5.

”Sää todellakin suosi meitä”, iloitsi lähetysjuhlakoordinaattori Kirsi Perämaa Kuopion seurakuntayhtymästä.

”Vähän aikaa sitten huolehdin vielä, että kuka auraa meille torin messua varten. Juhlavieraat olivat myös liikkeellä kesäisellä mielellä ja nauttivat paitsi hyvästä ilmasta myös hyvästä tunnelmasta. Kaikki sujui suurin piirtein niin kuin oli suunniteltukin.”

Tyytyväinen oli myös tuottaja Mervi Ritokoski Suomen Lähetysseurasta.

”Kuopiolaiset hoitivat järjestelyt todella hienosti, puitteet olivat hyvät ja ihmisten ystävällisyys näkyi kaikessa. Täällä on asenne kohdallaan ja tekemisen meininki näkyy”, Ritokoski kiitteli.

” Messut vetivät eniten väkeä, mutta asiaohjelmat olivat myös mielenkiintoisia ja ohjelma kokonaisuudessaan hyvin monipuolista”.

Lähetystyö alkaa kotiovelta

Lähetysjuhlien kohokohtia oli sunnuntain torimessu, jossa piispa Jari Jolkkonen avustajineen siunasi kaksi uutta työntekijää Lähetysseuran ulkomaantyöhön. Teologian maisteri, rakennusmestari Olli Pitkänen lähtee Mekongin ja Oseanian aluepäälliköksi, asemamaa on Thaimaa, ja yhteiskuntatieteiden maisteri Virve Rissanen lähtee itäisen Afrikan aluetiedottajaksi, asemamaana Tansania.

Piispa Jolkkonen muistutti kuitenkin saarnassaan, että lähetystyö ei enää suuntaudu vain rikkaan pohjoisen kirkoista Afrikkaan ja Aasiaan. Valtaosa kristityistä asuu nykyään muualla kuin Euroopassa.

”Afrikkalaiset ja aasialaiset kirkot ovat itsenäistyneet, niin kuin pitääkin, ja kirkkojen työ on kehittynyt tasaveroiseksi kumppanuudeksi. Samalla lähetystyöstä on tullut kaksisuuntaista: myös Afrikasta ja Aasiasta tehdään lähetystyötä tänne. Maallistumisen myötä Euroopasta, ja Kuopiostakin, on tullut lähetyskenttä.  Kirkkojärjestyksen mukaan seurakunnan ja sen jäsenten tulee edistää lähetystyötä. Nykyisin tuo lähetystyö alkaa jo kotiovelta.”

Ensi vuonna Jyväskylässä

Ensi vuonna Lähetysjuhlia vietetään 17.–19.5. Jyväskylässä yhdessä Kirkkopäivien kanssa.

2018-05-27 19:25:00.0