Pyhän Johanneksen kirkon korjaustöiden selvitys etenee

Kuopion ev.lut. seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle 50.000 euron lisämäärärahan myöntämistä kirkon korjaustöiden tutkimiselle. Kirkolliset tapahtumat järjestetään normaalisti tutkimusten aikana.

kuvassa Pyhän Johanneksen kirkon kastepuu

Arkkitehti Juha Leiviskän suunnittelema Männistön Pyhän Johanneksen kirkko vihittiin käyttöön adventtina 1992. Vesikaton peruskorjaus on tehty vuonna 2017 ja pihakannen vedeneristeet pintarakenteineen on uusittu vuonna 2018.

Ilmanvaihtokoneet vaihdettiin vuoden 2018 lopulla taajuuskoneisiin, joilla on mahdollista säätää ilmastointia portaattomasti. Rakennus kytkettiin samalla rakennusautomaatioon ja aloitettiin ilmanvaihdon säätötyöt. Ilmamäärissä tapahtui paljon muutoksia ja tästä syystä on syytä olettaa, että kuituja on päässyt kulkeutumaan sisäilmaan.

Useat työntekijät ovat alkaneet oirehtimaan viime aikoina tiloissa yhä enemmän. Ennen näitä toimenpiteitä oireita ei ole ilmennyt.

Lisäksi havaittiin pintamittauksilla kosteuden nousua muovimattojen alla. Korjaustoimenpiteenä on lattiapinnoitteiden poisto. Tasoituksen jälkeen lattiat pinnoitetaan uudelleen. Työt ovat jo näissä tiloissa alkaneet.

Kuitulähteiden poistamiseksi joudutaan tekemään tutkimuksia ja samalla tutkitaan myös perusteellisesti koko rakennuksen tila.

Oirehtivat työntekijät siirretään väistötiloihin pihalle asennettaviin toimistoparakkeihin, jotka asennetaan kevään aikana. Kirkolliset tapahtumat järjestetään tutkimuksen aikana normaalisti Pyhän Johanneksen kirkossa.

Suunnitelmissa on, että ilmastoinnin kuitulähteet poistetaan syksyllä 2019. Työt on suunniteltu alkavaksi 2.9.2019. Kevään ja kesän aikana on tarkoitus selvittää, paljonko on ilmanvaihdon kuitulähteiden poistokustannus koko ilmanvaihtojärjestelmästä. Lisäksi kustannuksia saattaa tulla rakenteiden tiivistämisestä. Suunnitellut korjaustoimenpiteet ja remontti kestänevät noin kaksi-kolme kuukautta. Perusteena korjauksille on turvata työntekijöille turvalliset ja terveelliset työtilat.

Kustannusarvio Pyhän Johanneksen kirkon tutkimustyölle, muovimattolattioiden vaihdolle ja väistötiloille on yhteensä 50.000 euroa.

Kiinteistö- ja hautaustoimen johtokunta käsitteli asiaa 23.4.2019.

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että vuoden 2019 talousarvion investointiosaan myönnetään 50.000 euron lisämääräraha Pyhän Johanneksen kirkon tutkimustyöhön, korjauksiin ja väistötiloihin.

2019-05-06 19:43:00.0