Keskusseurakuntatalo myydään

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti 11.6. kokouksessaan esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että hyväksytään Lehto Asunnot Oy:n ostotarjous    603,00 €/kem2 Suokadun (297-4-6-1) myytävästä rakennusoikeudesta.

kuvassa keskusseurakuntatalo

Lisäksi ryhdytään valmistelemaan tontin 297-4-6-1 kaavamuutosta ja esisopimusta Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymän ja Lehto Asunnot Oy:n kanssa. Päätös alistetaan kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Seurakuntayhtymällä on omistuksessaan varsin suuri kiinteistökanta. Kiinteistöjen lukumäärä on kasvanut merkittävästi vuodesta 2005 alkaneiden seurakuntaliitosten seurauksena. Seurakuntayhtymällä on tällä hetkellä 17 kirkkoa, 17 seurakuntataloa, 6 kappelia ja 4 leirikeskusta. Yhteensä näiden kiinteistöjen pinta-ala on n. 43 500 m².

Suuresta kiinteistökannasta johtuen seurakuntayhtymällä on myös erittäin suuri peruskorjausvelka. Vuosille 2020 – 2030 laaditun investointisuunnitelman mukaan suunnittelukaudella on tarvetta 39,2 miljoonan euron investointeihin, joista lähes kaikki ovat peruskorjausinvestointeja.

Keskusseurakuntatalosta luopuminen edellyttää ratkaisua tuomiokirkkoseurakunnan tulevista tiloista. Tuomiokirkkoseurakunnalle on olemassa useita tilavaihtoehtoja, joista tehdään päätöksiä syksyllä 2019.

Kaupan kohde oli Suokatu 22 (keskusseurakuntatalo), kiinteistö (297-4-6-1) ja ostotarjous tuli antaa kaavamuutoksen jälkeen tontille muodostuvasta rakennusoikeudesta. Tontilla sijaitsevat rakennukset ja rakennelmat siirtyvät kaupan yhteydessä ostajalle purkukuntoisena. Vaihtoehto edellyttää nykyisen rakennuskannan purkamista, mutta kaavoitukseen tulee laatia myös säilyttävä vaihtoehto.

Ostotarjouksia tuli kuusi kappaletta. Ostotarjouksen jättivät YIT Suomi Oy, Skanska Talonrakennus Oy, Pohjola Rakennus Oy Suomi, Peab Oy, NCC Suomi Oy ja Lehto Asunnot Oy.

Tue Jun 11 19:44:00 EEST 2019