Seurakunnissa poikkeusjärjestelyjä

Kuopion seurakuntien toiminnassa ja jumalanpalveluksissa on monia poikkeusjärjestelyitä koronatilanteesta johtuen.

Tuomiokirkon torni

Jumalanpalveluksia välitetään verkossa

Kuopion ev.lut. seurakuntien yhteinen sanajumalanpalvelus Tuomiokirkosta välitetään verkon välityksellä virtuaalisesti sunnuntaisin klo 10. Tallenteen voi katsoa myös myöhemmin. Seurakunnat tuottavat verkkoon ja sosiaaliseen mediaan myös muita lyhyitä hartauksia.

Tuomiokirkko on auki yksityistä hiljentymistä varten jumalanpalveluksen jälkeen

Jumalanpalveluksen jälkeen Tuomiokirkko on avoinna sunnuntaisin klo 15 saakka. Paikalla on pappi tai muu seurakunnan työntekijä keskustelua ja sielunhoitoa varten.

Kirkot ovat auki

Tuomiokirkko, Alavan, Neulamäen, Pyhän Johanneksen, Kallaveden ja Puijon kirkot ovat avoinna keskustelua ja hiljentymistä varten arkisin klo 10-14. Kirkossa muistetaan kansaa esirukouksin.

Kirkolliset toimitukset hoidetaan poikkeusjärjestelyin

Seurakuntien työntekijät sopivat yhdessä perheiden ja omaisten kanssa kirkollisten toimitusten, kuten kasteen, vihkimisten tai hautajaisten järjestämisestä. Osallistumismäärä pyritään ohjeen mukaisesti rajaamaan 10 henkilöön. Hautajaistilaisuudet voidaan myös toteuttaa haudalla tapahtuvana siunaamisena.

Viikkotoiminta keskeytetään toistaiseksi

Seurakuntien muu viikkotoiminta keskeytetään toistaiseksi. Toimintaa järjestetään mahdollisuuksien mukaan verkkoon.

Myös tv ja radio lähettävät hartausohjelmia

Kirkko palvelee seurakuntalaisiaan yhteistyössä Yleisradion kanssa sähköisesti radiohartauksien, radio- ja tv-jumalanpalvelusten sekä Pisara-hartausohjelman välityksellä.

Muutokset sekä tv- että radiojumalanpalveluksissa ja myös radiohartauksissa ovat mahdollisia. Hartausohjelmia voi seurata myös monilta eri verkkosivuilta.

Perheneuvonta, sairaalasielunhoito, diakoniatyö ja oppilaitostyö

Perheneuvonnan ja sairaalasielunhoidon sekä muut sielunhoidolliset keskustelut järjestetään. Keskustelut hoidetaan mahdollisuuksien mukaan puhelimitse tai virtuaalisesti.

Seurakuntien toimistot ja keskusrekisteri, hauta- ja puistotoimisto ja hallintopalvelut

Seurakuntien toimistot, keskusrekisteri, hallintopalvelut, hauta- ja puistotoimisto palvelevat arkisin klo 9-15 puhelimitse ja sähköpostilla.

Tiedot voivat muuttua, tarkista viimeisimmät tiedot seurakuntien verkkosivuilta.

2020-03-20 14:47:00.0