Nuorten ääni kuuluu kirkon katolta

Kallaveden seurakunnan nuoret tekivät musiikkielokuvan, joka puhuttelee erityisesti kiusaamisen kolmatta osapuolta. "Joku muu" -elokuvan ensi-ilta on 9.9. klo 19.00 Kino Kuvakukossa.

Elokuvan kuvausta kirkon katolla.

Kiusaaminen on monimuotoista

Kiusaaminen ei ole koskaan kahden kauppa. Koulukiusaajalla on aina henkisenä tukenaan sivustakatsojien joukko, joka passiivisuudellaan mahdollistaa kiusaamisen jatkumisen.
”He ovat tavallaan osa kiusaajan porukkaa”, entinen opettaja ja Joku muu –musiikkielokuvan käsikirjoittaja Matti Halmetvaara sanoo.
Elokuva nostaa esille myös älypuhelinten mahdollistaman kiusaamisen monimuotoistumisen. Some, tekstiviestit ja pikaviestit ovat uusia kanavia, joiden välityksellä kiusaaminen ulottuu myös koulupäivien ulkopuolelle.
”Yleensä kiusaamisen takana on jokin syy. Jos me vain ymmärtäisimme kiusaajan syitä kiusata", elokuvan musiikista vastaava kanttori Richard Nicholls sanoo.

Näytelmästä elokuvaksi

Musiikkinäytelmän harjoitukset olivat jo pitkällä ensimmäisen korona-aallon pyyhkäistessä Suomen yli. Kaikki keväälle suunniteltu ihmiskontakteja vaativa seurakunnan toiminta loppui kuin seinään. Kirkkoherra Matti Pentikäinen ehdotti videoidun version tekemistä.

Produktion muuttuminen näytelmästä elokuvaksi vaikutti niin roolitukseen kuin musiikkiinkin.
Tuotannon muuttaminen videomuotoon antoi myös uusia mahdollisuuksia.
”Pystyimme viemään roolit uusiin ympäristöihin sen sijaan, että olisimme fyysisesti kokoajan kirkkosalissa. Kuvasimme esimerkiksi Kallaveden kirkon katolla, yksityiskotiin lavastetuissa kotibileissä ja Jynkänlahden koululla”, Halmetvaara kertoo. Nuorten antaman palautteen myötä elokuvaan on saatu tallennettua keski-ikäistyvän näytelmäkirjailijan äänen sijaan heidän omaa ääntään”, Halmetvaara nauraa.

Kallaveden seurakunnan KNOT-nuorisokuorolaisten elokuva Joku muu saa ensi-iltansa syyskuussa 2020 ja se julkaistaan Kallaveden seurakunnan YouTube-kanavalla. Elokuvan laulut ovat syntyneet Nichollsin, Halmetvaaran ja nuorten bändi The Preachersin yhteistyönä. Elokuva on osa Kallaveden seurakunnan 50-vuotisjuhlaa.

Ensi-ilta ke 9.9. klo 19.00 ja klo 20.00 Kino Kuvakukko

Vapaa pääsy