Kirkosta eroaminen hidastui

Kuopion evankelis-luterilaisiin seurakuntiin kuului viime vuoden lopussa reilut 87 000 jäsentä. Kirkosta eroaminen hidastui, liittyminen vilkastui ja kirkollisten vihkimisten osuus kasvoi.

Hääpari papin edessä pappi alttarilla, etualalla juhlaan osallistuvia ihmisiä.

Avioliittoon vihittiin pareja Kuopion ensimmäisessä Hääyössä helmikuussa 2020.

Kuopion evankelis-luterilaisiin seurakuntiin kuului vuoden 2020 lopussa 87 153 jäsentä, mikä on 375 henkilöä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Jäsenmäärä kasvoi Alavan seurakunnassa ja Tuomiokirkkoseurakunnassa. Muissa seurakunnissa väki väheni. Kaikkiaan vähennys on kuitenkin maltillisempaa vuoteen 2019 verrattuna, jolloin jäseniä väheni yli 500 enemmän.

Yli 50-vuotiaat liittyivät kirkkoon aiempaa innokkaammin, ja joka viides (21,7 %) kirkkoon liittyvä kuuluu tähän ikäluokkaan (edellisvuonna 16,5 %). Kasteen kautta seurakuntiin liittyi yli 630 henkilöä ja muuten reilut 460; liittyneitä on 40 enemmän kuin edellisvuonna. Uskollisimpia kirkon jäseniä ovat yli 60-vuotiaat ja alle 18-vuotiaat, kun taas lähes joka toinen kirkosta eroava on 18–29-vuotias.

Kirkkohäiden suosio kasvussa

”Vaikka seurakuntien jäsenmäärä viime vuonna laski, se ei vähentynyt niin voimakkaasti kuin aiemmin ja vuoden tilastossa on monia muitakin myönteisiä muutoksia. Viime vuosien trendejä ovat olleet kastettujen ja kirkollisten vihkimisten osuuden pieneneminen. Kuluneena vuonna kastettujen osuus ei juurikaan pienentynyt ja kirkollisten vihkimisten osuus puolestaan kasvoi. Myös kirkosta eronneiden määrä väheni selkeästi”, rekisterinjohtaja Mika Pulkkinen sanoo.

Kirkosta eroaminen hidastui: erot vähenivät edellisvuodesta reilun viidenneksen. Kuopion seurakunnissa kirkon jätti vajaat 1 200 henkilöä (edellisvuonna reilut 1 500). Seurakuntien jäsenmäärää puolestaan tasoittaa yli 660 jäsenen muuttovoitto, joka kasvoi sadalla hengellä.

Kirkollisia avioliittoja seurakunnan jäsenet solmivat hieman aiempaa innokkaammin eli 233 (edellisvuonna 212). Reilut 58 prosenttia seurakuntalaisten avioliitoista solmittiin kirkollisena vihkimisenä. Kasteen sai yli 720.

15-vuotiaista seurakuntalaisista rippikoulun kävi lähes yhdeksän kymmenestä (89 %). Suosituinta rippikouluun osallistuminen on Tuomiokirkkoseurakunnassa ja Alavan ja Järvi-Kuopion seurakunnissa. Seurakuntalaisista 15-vuotiaita oli viime vuonna reilut 1 100.

Vuoden 2020 lopussa Kuopion seurakuntien alueella asuvista 69,5 prosenttia kuului Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Koko Suomessa luterilaiseen kirkkoon kuului vuoden lopussa noin 3,74 miljoonaa henkilöä eli kaksi kolmasosaa suomalaisista.

Lisätietoja vuoden 2020 jäsentilastosta

Wed Feb 10 09:47:00 EET 2021