Pääsiäisaikaan avataan modernien hartauskuvien näyttely

Tuomiokirkossa avataan 26.3. taidenäyttely ukrainalaisten ja puolalaisten nykytaitelijoiden pääsiäisaiheisista teoksista. Näyttely on avoinna päivittäin 11.4. asti.

Maalaus jossa Jeesus ratsastaa aasilla kaupunkiin.

Taras Kuziv: Christ's Entry into Jerusalem (2020)

Kärsimyksen ja ylösnousemuksen kuvat -näyttelyssä on esillä 50 työtä kahdeksalta taitelijalta. Maalaukset käsittelevät Kristuksen kärsimystietä, kuolemaa ja ylösnousemusta. Näyttely rakentuu maalausten ja mietiskelytekstien poluksi, jonka teemoja ovat mm. kaipaus, haavat, suru ja vapaus.

Ukrainalaiset Arsen Bereza, Ivanka Demchuk, Kateryna Kuziv, Taras Kuziv, Danylo Movchan ja Natalya Rusetska ja puolalaiset Anna Makać ja Basia Mindewicz tulkitsevat kristillisiä aiheita modernisti ikonimaalausperinteestä ammentaen. Näyttelyn kuvista löytyy niin jugendin koristeellisuutta kuin abstraktia minimalismia aina geometrisuuteen asti. Taiteilijoista moni on valmistunut Lvivin taideakatemiasta. Taitelijat ovat osa Puolassa vuosittain kokoontuvaa kansainvälistä taideyhteisöä, joka hakee töissään rajapintoja erityyliseen nykytaiteeseen.

Taiteilijoiden yhteistyö on tullut Suomessa tutuksi Enonkosken luostariyhteisön projektissa vuonna 2017, ja teoksia on ollut esillä eri puolilla Suomea.

Kärsimyksen ja ylösnousemuksen kuvat -taidenäyttely rikastuttaa Kuopion tuomiokirkon pääsiäistarjontaa, kun korona-aikana ei voida järjestää suuria jumalanpalveluksia ja konsertteja. Näyttely on avoinna tuomiokirkon aukioloaikoina sunnuntaihin 11.4. asti. Yleisö voi osallistua näyttelyn avajaisiin 26.3. VirtuaalikirkossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Avajaisissa esitellään näyttelyn teemat ja taiteilijat sekä kuullaan taidehistoriaa opiskelleen pastori Ari Luomajoen esitelmä.

Kuva pysäyttää mietiskelyyn ja rukoukseen

Tuomiokirkon näyttely nostaa esille modernin rukouskuvan kaipuun ja tarpeen.

”Meillä Suomessa on viimeksi 1800-luvun lopulla ollut luterilaisissa kodeissa kristillisiä painokuvia, nyt kuvan merkitys on noussut uudelleen. Moni haluaa, että kuva pysäyttäisi rukoukseen ja mietiskelyyn”, taidehistoriaa opiskellut pastori Ari Luomajoki sanoo.

Luomajoen mukaan luterilaisten kirkkojen kuvista tuttu ristiinnaulittu Jeesus on perinteinen maalausten aihe, mutta se ei ole välttämättä aihe, jota kodeissa tällä hetkellä kaivataan. ”Esimerkiksi Kristuksen kasvot olisi luterilainen ja modernisti toteutettava”, Luomajoki pohtii.

Myös tuomiokirkon näyttelyssä aiheita nousee muualtakin kuin Golgatalta.

”Näyttelyyn haluttiin koota aiheita koko hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumista, ei pelkästään ristiinnaulitsemisesta. Esillä on esimerkiksi viimeinen ateria ja pääsiäisaamu”, Kuopion näyttelyä koordinoiva pappi Salla Tyrväinen kertoo.

Näyttelyn toteuttavat Kuopion Tuomiokirkkoseurakunta ja Enonkosken luostariyhteisöLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Näyttely on myyntinäyttely, jonka myynnistä ohjataan provisio Enonkosken luostariyhteisön toiminnan tukemiseen.

Näyttelyn aukioloajat 26.3.–11.4.: Avajaiset verkkovälitteisesti pe 26.3. klo 18 VirtuaalikirkossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Näyttely avoinna yleisölle ma–to klo 10–18, pe klo 10–22, la–su klo 10–15.

Lisätietoja: Näyttelyn esittelysivuLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2021-03-19 13:40:00.0