Virtuaalikirkossa esitetään Jeesuksen seitsemän sanaa ristillä -teos

Joseph Haydnin Seitsemän sanaa ristillä on kuultavissa verkkolähetyksenä Kuopion tuomiokirkosta tiistaiaamusta 30.3. alkaen.

Piispa Jari Jolkkonen seisoo kirkossa, taustalla alttari.

Piispa Jari Jolkkonen

Haydnin sävellys on alun perin tilausteos, jota pyysivät säveltäjältä Andalusiassa sijaitsevan Cadizin luolakirkon papit osaksi pääsiäiseen valmistautumista ja hiljaisen viikon sanoman mietiskelyä. Se on musiikin historian ainoa ilman laulettua sanaa sävelletty Kristuksen kärsimyshistorian kuvaus.

Kuopion tuomiokirkkoseurakunnan ja Kuopion kaupunginorkesterinLinkki avautuu uudessa välilehdessä yhteishankkeessa tämä alun perin luolakirkkoon sävelletty teos tuodaan esille Virtuaalikirkkoon, jonka kautta se on kaikkien kuultavissa.

Teoksen esittää Kuopion kaupunginorkesterin jousikvartetti: Evgeny Pravilov (viulu), Eleonora Oswald (viulu), Ilja Vasilev (alttoviulu) ja Amanda Kiiski (sello). Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Liisa Karjalainen lukee lyhyet välimietiskelyt.

Musiikkiteoksen kokonaiskesto piispa Jari Jolkkosen pitämän alustuksen kanssa on noin tunti.

”Tänä vuonna me ihmisen janoamme aivan erityisesti rauhaa ja toivoa. Sitä myös Haydnin teos kertoo muistuttaessaan: Christus, victor via victima. Kärsimyksen ja uhrin kautta Kristus voitti kuoleman ja pahan vallan”, kiteyttää piispa Jari Jolkkonen

Verkkolähetyksen voi katsoa VirtuaalikirkostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä suorana tiistaina 30.3. klo 9 ja ensiesityksen jälkeen tallenteena. Piispa Jari Jolkkosen pitämä alustus on luettavissa tiistaina 30.3. klo 10 alkaen piispan verkkosivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

2021-03-30 08:00:00.0