Ossi Jauhiainen on valittu Vuoden kanttoriksi

Suomen Kanttori-urkuriliitto on nimennyt Vuoden kanttoriksi 2021 Kuopion Alavan seurakunnan kanttorin Ossi Jauhiaisen.

Ossi Jauhiainen kuulokeet päässään flyygelin ääressä näyttää peukaloa.

Ossi Jauhiainen

Ossi Jauhiainen vastaanotti palkintonsa pohjoismaisen kirkkomusiikkisymposiumin NKS2021:n avajaisissa Helsingin tuomiokirkossa torstaina 26.8.

Valintaa perustellaan Ossi Jauhiaisen laaja-alaisella osaamisella. Jauhiainen on toiminut kirkkomuusikkona seurakunnassa, solistina maakuntaoopperaproduktioissa ja tehnyt yhteistyötä aktiivisesti eri musiikkigenrejä edustavien artistien kanssa niin sovittajana, säveltäjänä kuin tuottajanakin. Perustelujen mukaan Jauhiainen tekee rohkeasti omannäköistään työtä kirkkomuusikkona ja työtoverinsa kannustavasti huomioon ottaen. Korona-aikana hän on ottanut taidokkaasti haltuun videot ja suoratoistot virsien, koulukirkkojen ja jumalanpalvelusten toteutuksessa. Jauhiainen on tehnyt taidokkaita virsisovituksia, laulanut ja soittanut videoilla sekä äänittänyt ja miksannut videoita. Ossi Jauhiainen toimii myös Suomen Kanttori-urkuriliiton ja AKI-liittojen valtuustojen jäsenenä.

Musiikin maisteri, kanttori Ossi Jauhiainen on on syntynyt vuonna 1976. Hän valmistui kanttoriksi Sibelius-Akatemian Kuopion koulutusyksiköstä 2004 ja laulupedagogiksi Savonia Ammattikorkeakoulusta 2012. Vuodesta 2009 lähtien Jauhiainen on toiminut Kuopion Alavan seurakunnan A-kanttorina.

Kanttorin työnsä ohessa Jauhiainen on toiminut Sibelius-Akatemian Kuopion yksikössä sivutoimisena gospelkuoron johtajana. Jauhiainen laulaa 2022 ensi-iltansa saavassa Jukka Linkolan säveltämässä Minnan taivas -oopperassa Gustaf Raninin roolin. Kirkkomusiikkia hän on säveltänyt kaksi kantaattia, Armon varassa -gospelmessun ja joitakin lauluja.

Ossi Jauhiaisen johtama Alavan kirkkokuoro valittiin Suomen kirkkomusiikkiliiton Vuoden 2018 musiikkiryhmäksi. Gospelmusiikin parissa Jauhiainen tekee yhteistyötä sekä julkaisuja Kristiina Braskin, Popo Salamin, intialaisen artistin Arunajan ja Yhdysvaltain Nashvillessä asuvan gospellaulaja Everett W. Millerin kanssa. Ossi Jauhiaisen tuottamia musiikkivideoita ja äänitteitä on soinut ympäri maailman lukuisilla radio- ja tv-kanavilla. Uusi julkaisu ”Arujana -Game” ilmestyy Spotifyhyn 27.8.2021.

Aiemmin Vuoden kanttoriksi on valittu Kuopiosta Kallaveden seurakunnan kanttori Seppo Kirkinen vuonna 2011 ja Alavan seurakunnan kanttori Leila Savolainen vuonna 2006.

Alavan kirkkokuoro palkittiin vuoden musiikkiryhmänä 2018 - Suomen kirkkomusiikkiliiton tiedot 19.3.2018Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Fri Aug 27 10:11:00 EEST 2021