Kuopion uusi krematorio on noussut harjakorkeuteen

Uuden krematoriorakennuksen harjannostajaisia vietettiin 6. syyskuuta. Uusi krematorio Siunauskappelintielle valmistuu tämän vuoden lopussa ja otetaan käyttöön ensi vuoden alkupuolella.

Kuparinruskea peltinen rakennus, jonka pihalla rakentajia ja rakennustekniikkaa.

Kuopion uusi krematoriorakennus valmistuu vuoden 2021 lopussa. Kuva: Tuija Hyttinen

Uuteen krematoriorakennukseen kuuluu säilytystila yli 30 vainajan arkulle, jäähyväishuone pieniä muistohetkiä varten sekä itse krematoriouuni, suodatinjärjestelmä ja teknisiä tiloja.

Krematorio otetaan käyttöön vuoden 2022 alkupuolella, kun uusi uuni saadaan käyttökuntoon. Käyttöönottoa on viivästyttänyt maailmanlaajuinen materiaali- ja komponenttipula. Nykyinen krematorio palvelee siunauskappelin tiloissa uuden krematorion käyttöönottoon asti.

Aluksi uudessa krematoriossa käytetään yhtä uutta ruotsalaisvalmisteista uunia, joka on käytössä viitenä päivänä viikossa. Uunissa ja suodatinlaitteistossa käytetään parasta mahdollista tekniikkaa, joten hiukkaspäästöt ja elohopeajäämät saadaan pidettyä pieninä. Lisäksi krematorion käytössä syntyvien savukaasujen jäähdyttämisessä vapautuva lämpö otetaan talteen, ja sillä voidaan lämmittää viereisiä huolto- ja toimistotiloja. Vuonna 2025 otetaan käyttöön toinen uuni. Ensimmäisessä vaiheessaan yhdellä uunilla uusi krematorio maksaa 3,9 miljoonaa euroa.

Uusi krematoriorakennus sijaitsee Siunauskappelintiellä Ison hautausmaan vieressä, lähellä seurakuntayhtymän siunauskappeleita ja ortodoksista kirkkomuseota. Krematoriohankkeen pääsuunnittelijana toimii arkkitehti Mikko Suominen Arkkitehtitoimisto Lasse Kosunen Oy:stä ja rakennuksen on rakentanut Rakennustyö Salminen.

Kuopion krematoriossa tuhkataan vuosittain yli 1 500 vainajaa, ja määrä on kasvanut vuosittain. Kuopion krematorio palvelee tuhkauksissa koko Pohjois-Savoa ja osittain myös lähialueita. Kuopiota lähimmät krematoriot sijaitsevat Jyväskylässä, Kajaanissa, Joensuussa, Imatralla, Kouvolassa ja Lahdessa.

Viime vuonna Kuopion seurakuntien hautausmaille haudattiin yli 1 150 vainajaa, joista tuhkahautauksia on yli 630 eli reilu puolet (54,7 %). Keskustan Isolle hautausmaalle haudatuista vainajista yli 70 prosenttia haudattiin uurnassa tai sirottelemalla.

Tuhkaukset aloitettiin Kuopion krematoriossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä vuonna 1985.

Mon Sep 06 13:13:00 EEST 2021