Häät ovat rakkauden juhla

Kirkollinen vihkiminen

Kirkollinen vihkiminen on pyhä toimitus, jossa pyydetään yhteiselle liitolle Jumalan siunausta. Kirkollisen vihkimisen suorittaa pappi ja toimituksella tulee olla kaksi todistajaa.

Kirkollisesti vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä Suomen ev.lut. kirkon jäseniä. Toinen vihittävistä voi olla myös muun kristillisen uskontokunnan jäsen. Tällaisia uskontokuntia ovat muun muassa Suomen ortodoksinen kirkko, Katolinen kirkko Suomessa, Helluntaiherätyksen seurakunnat, Suomen adventtikirkko ja Suomen vapaakirkko.

Kirkollinen vihkiminen on luonteeltaan seurakunnan jumalanpalvelus, johon sisältyy tilaisuuteen sopivaa musiikkia. Vihkipari sopii kanttorin kanssa häämusiikista etukäteen. Toimituksessa tulisi olla ainakin yksi virsi tai vihkilaulu (ks. virsikirjan osaa Lauluja kasuaalitoimituksiin). Lue lisää vihkitoimituksesta ja -musiikista

Suuresti tai pienesti

Hääjuhlaa voi viettää monella tavalla. Ikimuistoiset häät voivat olla suuret, jolloin mukana on paljon sukulaisia ja ystäviä. Vaihtoehtona on pitää pienin järjestelyin toteutettu juhla, johon osallistuu vain pari läheistä. Vihkiminen toimitetaan useimmiten kirkossa, mutta vihkimisen voi järjestää myös kotona, mökillä, luonnonhelmassa tai muussa valitsemassanne paikassa.

Näin aloitat hääjärjestelyt

Vihkitilaisuuden järjestämisessä kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Varsinkin kesälauantait ovat erityisen suosittuja. Ota yhteyttä seurakunnan toimistoon sopiaksesi vihkipaikasta ja -ajasta. Jos vihkimiseen on pidempi aika, papin ja kanttorin nimi voidaan ilmoittaa vasta lähempänä toimitusta.

Jokainen kirkko tarjoaa omanlaisensa miljöön vihkimiseen. Tutustu kirkkoihin etukäteen verkossa tai käy katsomassa kirkon sisätiloja esimerkiksi sunnuntain jumalanpalveluksen yhteydessä. Tutustu muihin seurakunnan tiloihin

Avioliiton esteiden tutkinta tehdään kaikille avioliittoon aikoville pareille. Siten varmistetaan, ettei kihlakumppaneilla ole Suomen avioliittolaissa mainittuja esteitä avioliiton solmimiselle. Tällaisia esteitä ovat voimassa oleva avioliitto tai rekisteröity parisuhde, lähisukulaisuus, alle 18 vuoden ikä ja ottolapsisuhde. Lisätietoja avioliiton esteiden tutkimisesta tästä tai puhelimitse Kuopion aluekeskusrekisteri, puh. 040 4848 211 tai 017 158 111 (vaihde). Avioliiton esteiden tutkiminen on mahdollista tehdä myös netin kautta. Siirry esteiden tutkimisen sähköiseen palveluun tästä.

Avioliiton vihkimisen vuosipäivä

Avioliiton vihkimisen vuosipäivää on mahdollistaa muistaa kirkollisella rukouksella ja siunaamisella. Rukoushetken ajatuksena on palauttaa mieleen hääpäivä vuoden tai useamman vuoden takaa. Joskus saatetaan puhua vihkimisen vahvistamisesta tai vihkivalan uudistamisesta. Tilaisuuden kulusta voitte sopia papin kanssa.

Rukoushetken jälkeen voidaan viettää yhteistä perhejuhlaa. Monet parit, jotka aikoinaan pitivät pienet häät, haluavat juhlia avioliiton vihkimisen vuosipäivän suuremmalla joukolla. Juhlan voi järjestää seurakunnan tiloissa, kotona tai muussa sopivassa paikassa.

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä.

Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa.

Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. (1. Kor. 13:1, 4-7)

Morsian pujottaa sormusta sulhasen käteen.

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa