Ympäristöasiat

Olemme saaneet Jumalalta lahjaksi ainutlaatuisen elinympäristön. Toimimme luomakunnan eheyden ja monimuotoisuuden suojelemiseksi ja kestävän elämäntavan puolesta. Suuret ympäristöhaasteet ovat edessämme suurempina kuin koskaan. Siksi teemme ympäristötyötä aktiivisesti juuri nyt.

Meillä on Kirkon ympäristödiplomi - elokuussa 2023 juhlitaan

Seurakuntayhtymällemme myönnettiin Kirkon ympäristödiplomi ensimmäisen kerran keväällä 2023

Kirkon ympäristödiplomiLinkki avautuu uudessa välilehdessä on kirkon oma ympäristöjärjestelmä. Se on meille tukirakenne kirkon yhteisten ympäristötavoitteiden paikalliseen soveltamiseen. Ympäristödiplomi on voimassa viisi vuotta kerrallaan. Yhtymän ympäristötyöryhmän puheenjohtajana toimii Merja Vihanto.

Ympäristöohjelma

Kirkon energia- ja ilmastostrategian tavoite on hiilineutraali kirkko vuoteen 2030 mennessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Me Kuopion ev.lut seurakuntayhtymässäkin haluamme liittyä tähän tavoitteeseen. Ympäristövalinnat läpäisevät kaiken toimintamme. Tutustu ympäristöohjelmaammeLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Otamme ympäristönäkökulmat huomioon hankinnoissamme. Lajittelemme jätteet ja vähennämme poltettavaa jätettä. Luovumme kiinteistöjen öljylämmityksestä vuoden 2026 loppuun mennessä. Olemme väheneet lämmitystä toimitiloissamme (valtiohallinnon Astetta alemmas -kampanja vuodesta 2022).

Jokapäiväistä ympäristötyötämme on ruokahävikin vähentäminen ja kahviksi ja teeksi valitsemme Reilun kaupan tuotteet. Kannustamme kestäviin liikkumistapoihin. Vahvistamme rippileirien ympäristöteemoja. Lisäämme luontoalueidemme lintu- ja hyönteisystävällisyyttä.

Hoidamme metsiämme vastuullisesti. Selvitämme vapaaehtoisen suojelun kohteita metsäalueiltamme.

Voit osallistua ympäristöteemaisiin tapahtumiimme, kulkea luontopolkuja esimerkiksi Rytkyn leirikeskuksen ympäristössä tai viipyä Sammakkolammen hiljaisuuden polulla ja pysähtyä hiljaisuuden paikoillamme. Haudanhoitoon voit valita ympäristöystävällisen vaihtoehdon.

Kahden ihmisen kädet ojentautuneena toisiaan kohti, toisissa käsissä taimi.

Osallistu palautteella ja ideoilla

Jokaisessa seurakunnassamme ja yhtymän työaloilla on ympäristövastaavat, jotka yhdessä toimivat seurakuntayhtymän ympäristötyöryhmässä. He seuraavat ympäristöohjelman toteutumista ja tekevät yhteistyötä kaupungin, järjestöjen ja muiden kumppanien kanssa ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.

Voit kertoa ympäristövastaaville ympäristöasioihin liittyviä ideoita ja palautetta ottamalla yhteyttä henkilökohtaisesti tai verkossa palautelomakkeella.

Ympäristövastaavat

henkilöstöpäällikkö, yhtymän ympäristövastaava
PL 1064
70101 Kuopio