Juankosken alueseurakunta

Juankosken alueseurakunta oli aiemmin itsenäinen seurakunta. Seurakunta perustettiin vuonna 1923. Nykyisin se on Järvi-Kuopion seurakunnan yksi kahdeksasta alueseurakunnasta.  Lokakuussa 1861 perustettiin Juankoskelle Juankosken tehtaankoulu ja tehdasseurakunta. Marraskuussa 1861 valittiin kappalainen Karl Caloius opettajaksi ja ruukinsaarnaajaksi. Tehtaankirkossa olikin aina 1920-luvulle saakka toisella puolella kirkonpenkit ja toisella koulupulpetit. Tehtaankirkko on edelleen olemassa, mutta kirkkosali on lähinnä käytössä vain kesäisin. Tehtaankirkon yhteydessä sijaitsee ympärivuotisessa käytössä oleva Vintti, jossa erilaiset ryhmät kokoontuvat. Juankosken uusi kirkko on nimeltään Ylösnousemuksen kirkko. Se vihittiin käyttöön toukokuun 6. päivänä vuonna 1990. Se on erityisen tunnettu Hannu Konolan lasimaalauksesta, joka hurmaa kirkossa kävijän värikkyydellään ja sanomallaan.

Ovi auki Jumalan luo - seurakuntamme strategia vuosille 2023–2026Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Messut Nilsiän kirkosta suoratoistona Youtube-kanavalla

Järvi-Kuopion seurakunnan Youtube-kanavaLinkki avautuu uudessa välilehdessä - tästä linkistä pääset seuraamaan Nilsiästä suoratoistettavaa oman seurakunnan jumalanpalvelusta aina silloin, kun jumalanpalvelus pidetään kirkossa. Kanavalta voit seurata myös muita ajankohtaisia juttuja, musiikkia ja hartauksia.

Seurakuntapastori
Järvi-Kuopion seurakunta Juankoski Muuruvesi
Paasikoskentie 1
73500 Juankoski

Alueena Juankoski, Muuruvesi

II Kappalainen, hallintopappi, pappien lähiesihenkilö
Järvi-Kuopion seurakunta Kaavi Tuusniemi
Koivukuja 2
71200 Tuusniemi

Järvi-Kuopion seurakunnan pappien lähiesihenkilö Alueena Tuusniemi, Kaavi Erityisvastuut: hallintopappi, vapaaehtoistyö

Toimistosihteeri
Järvi-Kuopion seurakunta
Hallinto- ja talouspalvelut
Koivukuja 2
71200 Tuusniemi

avoinna puhelimitse ja sähköpostitse

Toimistosihteeri
Järvi-Kuopion seurakunta
Paasikoskentie 1
73500 Juankoski

40 %, työpäivät pääsääntöisesti to ja pe

Yksityiskohta Juankosken Ylösnousemuksen kirkon lasimaalauksesta
Yksityiskohta Juankosken Ylösnousemuksen kirkon lasimaalauksesta "Liiton merkki". Taitelija Hannu Konola.