Hautamaksut vuonna 2024

Haudalla tarkoitetaan yhden tai useamman vainajan hautaamista varten varattua maa-aluetta hautausmaalla.

Hautapaikalla tarkoitetaan yhtä tai useampaa (normaalisti kahta) päällekkäin haudattavaa arkkua varten varattua tilaa haudassa.

Hautasijalla tarkoitetaan yhden arkun tai uurnan paikkaa haudassa.

Kuopiolainen, kaavilainen tai tuusniemeläinen vainaja

• hautaoikeuden jatkaminen 4 euroa/vuosi
  • uurna muistolehtoon 71 euroa
  • uurna sirottelualueelle 71 euroa

Kuopiolaiselta, kaavilaiselta ja tuusniemeläiseltä sotaveteraanilta, jolla on rintamatunnus tai rintamapalvelutunnus, ja oikeus tulla haudatuksi Kuopion seurakuntien hautausmaahan, ei peritä hautamaksua. Etuisuus ei koske puolisoa.

Hautaoikeuden jatkamisesta perittävä maksu on hautapaikkakohtainen. Hautaoikeus voi jatkua joko hautaamiseen liittyvänä ennen hautaoikeuden päättymistä tai ns. vapaaehtoisena hautaoikeuden jatkamisena silloin, kun hautaoikeus on päättymässä (ilman hautausta), ja omaiset haluavat jatkaa ko. haudan hautaoikeutta. Hautasijamaksu on hautapaikkakohtainen.

Uusi arkku- tai uurnahauta

Uusia arkkuhautoja ei luovuteta ulkopaikkakuntalaiselle vainajalle Ison, Flodbergin ja Kettulanlahden hautausmailta. Muilta hautausmailta niitä voidaan luovuttaa hautausmaiden käyttösuunnitelman 7 ja 8 §:n mukaan. Lasten arkkuhautoja voidaan luovuttaa myös Isolta hautausmaalta.

Uusia uurnahautoja (6-9 sijaa) voidaan luovuttaa ulkopaikkakuntalaiselle vainajalle Flodbergin, Kettulanlahden, Vehmersalmen, Kaavin, Kauniskummun, Muuruveden, Tuusniemen ja Kankaisen hautausmailta ja uusi uurnahautasija Ison, Flodbergin, Kaavin, Kauniskummun, Muuruveden, Tuusniemen ja Kankaisen hautausmaan muistolehtoalueilta sekä Ison hautausmaan sirottelualueelta.

Hautauspalvelumaksut vuonna 2024

Kuopiolainen, kaavilainen tai tuusniemeläinen vainaja

Hautaamiseen liittyvät maksut (kaivu, peitto ja kunnostus)

• arkkuhautaus 535 euroa
  • lapsen arkkuhautaus 130 euroa
  • uurnan tai tuhkan hautaus 95 euroa
  • muistolehtoon tai sirottelualueelle hautaus 75 euroa

Kappeli ja kirkkorakennuksen käyttö

Kappelirakennusten ja kirkkojen käyttökorvaus sekä palvelutehtävät sisältävät vahtimestarin/seurakuntamestarin palkkamenot, kappelin/kirkon siivouskulut, alttarin kukat ja kynttilät sekä hautaan opastuksen.

Kuopion ev.lut.seurakuntien jäseniltä ei peritä maksua kappelissa tai kirkossa suoritettavasta siunauksesta. Kirkkoon kuulumattoman (ja ulkopaikkakuntalaisen) vainajan siunaamisesta peritään maksut seuraavasti:

• Pyhän Markuksen ja Pyhän Pietarin kappelit 210 euroa
  • muut kappelit sekä Juankosken, Kaavin, Karttulan, Maaningan, Muuruveden, Nilsiän, Riistaveden, Syvänniemen, Säyneisen, Tuusniemen ja Vehmersalmen kirkko 167 euroa

Vainajan säilytys

Vainajan säilytysmaksu on 6 euroa / vuorokausi. Maksua ei peritä vainajan kylmiöön tuontipäivästä eikä siunauspäivästä.
Säilytysmaksu 21 vuorokauden säilytyksen jälkeen peritään korotettuna 12 euroa / vuorokausi.

Muistomerkin poisto ja paikalleen asennus hautauksen jälkeen (aluskivineen)

• tavallinen aluskivi 104 euroa
  • reunakivellinen tai kukka-aukollinen aluskivi 153 euroa
  • reunakivellinen hauta 266 euroa
  • suuret ja erikoismuistomerkit, esimerkiksi taulukiven pinta-ala yli 7200 cm², hinta sopimuksen mukaisesti

Muistomerkin oikaisu

• pinta-ala maks. 4800 cm² (esimerkiksi 60x80 cm), 92 euroa
  • pinta-ala 4801 - 7200 cm² (esimerkiksi 60x120 cm), 135 euroa
  • pinta-ala yli 7200 cm², hinta sopimuksen mukaisesti

Tuntiveloitus muihin kuin kivitöihin

• 43 euroa/h
  • konetyö 60 euroa/h
  • pienin laskutus 43 euroa

Kantajat

• 50 euroa/henkilö

Nimilaatat muistolehto- ja sirottelualueille

• nimilaatta kiinnitettynä 107 euroa

Muut palvelut

• kynttilät, kukat ja havut (ei sisälly haudan hoitohintaan), omakustannushinta
  • toimitusmaksu (esimerkiksi toimitukset haudoille, uurnien postitukset) 32 euroa
  • kukkalaitteiden toimitus haudalle siunauksen jälkeen 43 euroa

Palvelumaksu peritään omaisten tilaamien kukkien ja kynttilöiden toimituksista haudoille. Lisäksi peritään palvelumaksu sellaisten tuhkauurnien toimituksista, jotka kuljetetaan julkisella kulkuneuvolla.

Tuhkausmaksu

• 264 euroa

Kuopiolaiselta, kaavilaiselta tai tuusniemeläiseltä sotaveteraanilta, jolla on rintamatunnus tai rintamapalvelutunnus ja oikeus tulla haudatuksi Kuopion seurakuntien hautausmaahan ei peritä hautauspalvelumaksua. Etuisuus ei koske puolisoa.

Ulkopaikkakuntalainen vainaja

Hautaamiseen liittyvät maksut (kaivu, peitto ja kunnostus)

• arkkuhautaus 535 euroa
  • lapsen arkkuhautaus 130 euroa
  • uurnan tai tuhkan hautaus 110 euroa
  • muistolehtoon tai sirottelualueelle hautaus 90 euroa

Kappeli- ja kirkkorakennuksen käyttö

• Pyhän Markuksen ja Pyhän Pietarin kappelit 210 euroa

Vainajan säilytys

Vainajan säilytys 6 euroa / vuorokausi. Maksua ei peritä vainajan kylmiöön tuontipäivästä eikä siunauspäivästä.

Muistomerkin poisto ja paikalleen asennus hautauksen jälkeen (aluskivineen)

• tavallinen aluskivi 104 euroa
  • reunakivellinen tai kukka-aukollinen aluskivi 153 euroa
  • reunakivellinen hauta 266 euroa