Vihkitoimitus

Vihkipari suunnittelee yhdessä papin kanssa, miten heidän häissään toimitaan. Tässä voit tutustua vihkimisen kulkuun pääpiirteissään (suluissa olevat osat voidaan jättää pois):

1. Johdantomusiikki: soitinmusiikkia tai virsi. Jos alkumusiikkina on häämarssi, vihkipari voi saapua sen aikana alttarille ja seurakunta nousee seisomaan.

2. Alkusiunaus ja johdantosanat. Lisäksi voidaan lukea psalmiteksti.

5. Rukous ja Raamatun lukua

6. Vihkipuhe

7. Kysymykset vihittäville. Kysymyksissä on kaksi vaihtoehtoista sanamuotoa:

• Kaikkitietävän Jumalan kasvojen edessä ja tämän seurakunnan läsnä ollessa kysyn sinulta, NN, tahdotko ottaa NN:n aviovaimuksesi ja osoittaa hänelle uskollisuutta ja rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä?

tai

• Jumalan edessä ja tämän seurakunnan läsnä ollessa kysyn sinulta, NN, tahdotko ottaa NN:n aviovaimiksesi, olla hänelle uskollinen ja rakastaa häntä hyvinä ja pahoina päivinä, aina kuolemaan asti?

8. Sormusrukous, jonka ajaksi pari polvistuu, sekä mahdolliset parin sormuslupaukset toisilleen

9. Avioliiton vahvistaminen ja aviopuolisoiden siunaaminen

(10. Virsi tai muuta sopivaa musiikkia)

11. Yhteinen esirukous, Isä meidän -rukous ja Herran Siunaus

12. Päätösmusiikki: virsi, laulu ja/tai soitinmusiikki. Jos päätösmusiikkina on häämarssi, vihkipari voi poistua kirkosta sen aikana. Vieraat nousevat seisomaan ja seuraavat heidän perässään.

Häävirret

• Virsikirjan osiosta Avioliitto (virret 238-241) ja virsikirjan uusimmasta jumalanpalveluliitteestä (816-824)
  • Kiitosvirret
  • Vuodenaikaan ja luomistyöhön liittyvät virret

Virsiä voit etsiä verkkovirsikirjastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Vihkitilaisuudessa voi olla myös muuta musiikkia, yksinlaulua, yhtyelaulua, kuorolaulua tai soitinmusiikkia.

Muusta musiikista on aina neuvoteltava kanttorin kanssa.

Suosituimmat häämarssit

E. Melartin: Juhlamarssi (Prinsessa Ruususen häämarssi)

T. Kuula: Häämarssi

F. Mendelssohn: Häämarssi (Kesäyön unelma)

J.S. Bach: Preludi C-duuri

R. Wagner: Morsiuskuoro

J. Clarke: Trumpet voluntary

E. Elgar: Pomp & Circumstance

Näytteitä häämusiikista voit kuunnella Oulun ev.lut. seurakuntien Linkki avautuu uudessa välilehdessäsivuilta.

Sormusrukous on osa vihkitoimitusta.