Vaaleanpunaisella taustalla Yhteisvastuun sydän-tunnuksia ja teksti: Älä odota. Lahjoita.

Yhteisvastuukeräys

Yhteisvastuu on välittämisen kansanliike ja evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa.

Yhteisvastuukeräys 2024 auttaa nuoria

Yksinäisyys on ahdistava, yksilöllinen kokemus ulkopuolisuudesta ja erillisyydestä. Vuonna 2024 Yhteisvastuu auttaa nuoria, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä, menettää elämänhallintansa tai mahdollisuutensa hyvään elämään Suomessa ja maailmalla. Kotimaassa tuotot ohjataan HelsinkiMission ja seurakuntien kautta yksinäisille nuorille.  Ulkomaisena keräyskohteena on Kirkon Ulkomaanavun työ maailman katastrofialueilla. Vuonna 2024 kampanjan esimerkkikohteena on Uganda, jossa Kirkon Ulkomaanaupu työskentelee koulutushankkeissa kuudella pakolaisasutusalueella.

Vuoden 2024 Yhteisvastuu-piispana toimii Espoon hiippakunnan piispa Kaisamari Hintikka. Pääministeri Petteri Orpo avaa kampanjan 4.2.2024.  Yhteisvastuukeräys auttaa haavoittuvimmassa asemassa olevia nuoria. Keräys jatkuu vuoden loppuun asti.

Vuoden 2024 keräystuotosta ohjataan

Lue lisää Yhteisvastuukeräyksen verkkosivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Osallistu Yhteisvastuukeräykseen seurakunnissamme

Kun lahjoitat paikallisseurakunnan lippaaseen, viitteellä tai MobilePay-numerolla, 20 prosenttia keräystuotosta käytetään kyseisen seurakunnan avustustyöhön. Katso tarkemmat tiedot kunkin seurakuntamme sivulta.

Tuomiokirkkoseurakunnan keräys

Alavan seurakunnan keräys

Kallaveden seurakunnan keräys

Männistön seurakunnan keräys

Puijon seurakunnan keräys

Järvi-Kuopion seurakunnan keräys

Lähikuvassa Yhteisvastuun lipaskerääjä.

Tule mukaan kerääjäksi!

Kanna kortesi kekoon yhteisvastuukerääjänä tai avusta seurakuntien Yhteisvastuu-tapahtumien järjestelyissä. Jos haluat antaa Yhteisvastuuseen aikaasi vapaaehtoistyössä, ota yhteyttä seurakunnan diakoniatyöntekijöihin. Voit itse valita, kuinka paljon ajastasi haluat antaa keräykselle.

Lipaskeräys on yhä suositumpaa etenkin kaupungeissa. Lipaskerääjänä saat seurakunnastasi koulutuksen sekä Yhteisvastuun virallisilla tunnuksilla ja keräysluvalla varustetun rahalippaan. Lipaskeräykset järjestetään usein kauppojen ja ostoskeskusten edustoilla tiettyinä päivinä.

Listakerääjänä saat seurakunnastasi koulutuksen sekä virallisen, keräysluvalla varustetun Yhteisvastuukeräyslistan. Listakeräykset ovat olleet suosittuja etenkin haja-asutusalueilla.