Hautajaiset

Menetyksen suru sitoo käytettävissä olevia voimavaroja. Omat voimat ja taidot eivät riitä estämään kuoleman tuloa, mutta rakkautta kuolema ei voita. Rakkaus näyttäytyy kipuna, suruna, kaipauksena ja kiitollisuutena.

Hautajaiset ja niiden järjestelyt auttavat omalla tavallaan kulkemaan vaikean ajan läpi. On tärkeää, että otat yhteyttä läheisiisi, vainajan tuttavapiiriin sekä heihin, jotka voivat auttaa sinua järjestelyissä. Aloita hautajaisten järjestäminen ottamalla yhteyttä Hauta- ja puistotoimistoon.

Surulla on oma aikataulunsa. Papit ja muut seurakunnan työntekijät ovat käytettävissä keskusteluun ja tukemiseen surun aikana. Seurakunnan sururyhmästä voit löytää vertaistukea ja vaihtaa kokemuksia samassa elämäntilanteessa olevien kanssa. Sururyhmään voi osallistua, kun menetyksestä on kulunut noin kolme kuukautta.

Pyhäinpäivänä kaikissa kirkoissa on jumalanpalvelus tai rukoushetki, jossa luetaan edellisen pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden nimet, sytytetään kynttilä sekä rukoillaan vainajien ja heidän läheistensä puolesta.

Hautajaisjärjestelyt

Kuopion ev.lut.seurakuntayhtymän hautausmaille tulevien hautausten kaikki käytännön järjestelyt hoidetaan hauta- ja puistotoimistossa.

Hautaustoimistot huolehtivat arkun tai uurnan hankkimisesta, samoin vainajan kuljetuksesta. Lääkärin antama lupa hautaamiseen toimitetaan hauta- ja puistotoimistoon aina ennen hautausta tai tuhkausta, mutta hautausjärjestelyt voidaan aloittaa, vaikka lupa hautaamiseen viivästyy.

Mikäli vainajasta tarvitaan virkatodistus, se on saatavissa Kuopion aluekeskusrekisteristä tai maistraatista.

Sanomakellot soitetaan Tuomiokirkossa perjantaisin klo 10. Kaupunkialueen muissa kirkoissa sanomakelloja soitetaan pyydettäessä. Järvi-Kuopiossa, Karttulassa ja Maaningalla sanomakellojen soittamisesta sovitaan seurakuntamestarin kanssa.

Vainajan ja hänen läheistensä puolesta rukoillaan oman seurakunnan kirkossa siunausta seuraavan sunnuntain jumalanpalveluksessa. Vainajan nimi julkaistaan Kirkko ja koti -lehden kirkollisissa ilmoituksissa.

Lisätietoja hautauksen ja hautapaikkojen hinnoista

Siunauspaikat ja -päivät

Kuopion keskustan alue

Kuopion keskustan alueella siunauspäivät ovat torstai, perjantai ja lauantai. Siunaus toimitetaan kappelissa tai haudalla. Kappeli varataan puoleksitoista tunniksi.

Ison hautausmaan yhteydessä on kaksi kappelia, Pyhän Markuksen ja Pyhän Pietarin kappelit

Flodbergin, Vehmasmäen ja Hirvilahden kappeleissa siunaus toimitetaan silloin, kun hautapaikka on näillä hautausmailla.

Karttulan ja Maaningan alue

Karttulan ja Maaningan alueella siunauspäivät ovat perjantai ja lauantai. Siunaus toimitetaan kirkossa tai haudalla.

Järvi-Kuopion alue

Järvi-Kuopion alueella siunauspäivät ovat perjantai ja lauantai klo 10 tai klo 14. Siunaus toimitetaan kirkossa tai haudalla. Jos hautaus on Puutosmäen tai Murtolahden hautausmailla, siunaus voidaan järjestää joko Puutosmäen tai Murtolahden kappeleissa.

Voit tutustua Kuopion ev.lut.seurakuntayhtymän kirkkoihin tästä.

Siunaustilaisuus

Kristilliseen uskoon kuuluu ylösnousemuksen toivo. Kasteessa otsaamme piirretty ristinmerkki seuraa meitä elämämme ajan ja johdattaa lopulta kuoleman rajan yli. Jokaisella kirkon jäsenellä on oikeus kirkolliseen siunaamiseen. Kirkkoon kuulumaton voidaan siunata, ellei se ollut vastoin vainajan tahtoa.

Siunaustilaisuus on luonteeltaan jumalanpalvelus. Tämä otetaan huomioon musiikin valinnassa. Musiikkiin liittyvistä erityistoiveista voi keskustella kanttorin kanssa. Muista siunaustilaisuuteen liittyvistä asioista sovitaan papin kanssa toimituskeskustelussa. Siunaava pappi ottaa yhteyttä omaisiin hyvissä ajoin ennen siunaustilaisuutta.

Papin tehtävänä on hoitaa siunaustilaisuus ja opastaa sen kulku. Omaisilla on siunaustilaisuudessa oikeus keskittyä suruun.

Arkkuhautaus

Arkkuhautauksessa tarvitaan kuusi kantajaa. Vainajalle läheisimmät kantajat asettuvat arkun pääpuoleen. Arkun pääpuoli on alttariin päin. Kukat lasketaan siunaustilaisuudessa arkun viereen, ja ne haetaan pois tilaisuuden lopussa ennen arkun ulos kantamista. Hautausmaalla kukat lasketaan uudelleen arkun laskemisen jälkeen haudan peittävälle kannelle. Haudalla veisataan virsi (yleensä 377 tai 30). Tämän jälkeen joku omaisista voi esittää kutsun muistotilaisuuteen.

Tuhkahautaus

Tuhkahautauksessa järjestään ensin siunaustilaisuus kappelissa tai kirkkosalissa, ja tuhkaus tehdään tämän jälkeen. Myös tuhkahautauksessa tarvitaan aina arkku. Tilaisuuden kulku ja merkitys on samanlainen kuin arkkuhautauksessa, erona vain se, että arkkua ei viedä hautaan. Arkku siirretään siunaustilaisuuden päätteeksi odottamaan tuhkausta.

Tuhkahautauksessa omaisten toivotaan huolehtivan kukkalaitteista siunauksen jälkeen. Uurna voidaan haudata omaisten hallinnassa olevaan hautaan tai erilliseen uurnahautaan. Tuhka voidaan laskea myös hautausmaiden muistolehtoon tai sirottelualueelle. Seurakunnalta voi tarvittaessa tiedustella siirtouurnaa.

Pappi on käytettävissä uurnanlaskussa. Näin halutessanne hauta- ja puistotoimisto varaa papin tähän tilaisuuteen.

Muistotilaisuus

Muistotilaisuus voidaan järjestää kotona, seurakunnan tiloissa tai muussa sopivassa paikassa. Siunaava pappi osallistuu omaisten näin toivoessa muistotilaisuuteen ja sen kulkuun. Muistotilaisuudessa vainajan elämää voi muistella vapain puheenvuoroin. Musiikki ja yhteinen laulu tuovat lähtöjuhlan kaipaukseen toivon ja lohdun.

Lähikuvassa tehdään tuhkaristiä siunauksessa arkun päälle.