Kuopion tuomiokirkko

Kuopion tuomiokirkko kesämaisemassa.

040 4848 256

Avoinna ma–su klo 10–15, perjantaisin auki myös klo 18–22. Esteetön kulku kirkkoon Minna Canthin kadun puoleisesta ovesta luiskaa pitkin.

Tuomiokirkon kesäaukioloajat 12.6.–13.8.2023: avoinna ma–la klo 10–18, sunnuntaisin messun jälkeen klo 18 saakka. Lisäksi ke ja pe klo 18–22.

Tarkemmat tiedot Kuopion tuomiokirkon erillissivustolla.

Tuomiokirkon sunnuntain jumalanpalvelukset klo 10 myös netissä: virtuaalikirkko.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Sanomakellot soitetaan Kuopion tuomiokirkossa perjantaisin klo 10. Muissa Kuopion kirkoissa sanomakelloja soitetaan sovittaessa erikseen Hauta- ja puistotoimiston Linkki avautuu uudessa välilehdessäkanssa.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkkosalin kokonaispinta-ala on 1060 m2 ja istumapaikkoja alakerrassa 900 (joista keski-laivassa 450 paikkaa ja sivuilla 450). Lisäksi 300 paikkaa sivuparvilla.

Kirkkoon ei voi tuoda muita koiria, kuin mahdollisen opaskoiran.

Suntioiden puhelinnumerot: 040 4848 258 tai 040 4848 261.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Leikkinurkkaus Leikkinurkkaus
wc wc

ke 20.3. klo 18.00

Viikkomessu ja rauhan rukous

Viikkomessun toimittaa pastori Kirsi Perämaa ja musiikista vastaa kanttori Anna Antikainen. Viikkomessussa rukoillaan maailmanrauhan puolesta ja sytytetään rauhankynttilä.

Palmusunnuntain messu

Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon, kärsimysviikon tai suuren viikon, joka päättyy pääsiäiseen. Betaniassa voideltu Jeesus ratsasti Jerusalemiin kohti kärsimystä ja kuolemaa, mutta juuri niistä tuli toivon ja voiton merkki, jonka vertauskuvia ovat palmunoksat. Palmusunnuntaina Kristuksen kirkko lähtee seuraamaan hänen elämänsä viimeisiä vaiheita.

Messussa toimii liturgina Lauri Kastarinen ja Olli Viitaniemi saarnaa. Kanttorina on Riikka Haapamäki ja urkurina Anna Antikainen. Lauluyhtye Kalla laulaa.

J.S. Bach: Johannes-passio

Kuopion tuomiokirkon kamarikuoro
Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Kuopion yksikön kamarikuoro
Kirkonmäen kamariorkesteri

Saara Aittakumpu, kapellimestari
Jussi Salonen, evankelista
Henri Tikkanen, Jeesus
Suvi Väyrynen, sopraano
Maiju Vaahtoluoto, altto
Aarne Mansikka, tenori
Sampo Haapaniemi, basso

Liput 25€
Eläkeläiset 20€
Opiskelijat, työttömät, varusmiehet ja lapset 10€

Lipunmyynti ovella tunti ennen konsertin alkua. Korttimaksu mahdollista pääovella.
ma 25.3. klo 12.00

Hiljaisen viikon maanantain ehtoollinen

Liturgia Lauri Kastarinen, avustaa Liisa Penttinen. Diakoniatyö järjestää invataksikuljetuksen ja saattoapua tarvitseville. Ilmoittautuminen ti 19.3. mennessä Pirjo Litmaselle, p. 040 4848 282.
ma 25.3. klo 18.00

Hiljaisen viikon ehtoollinen

Liturgia Lauri Kastarinen, kanttorina ja urkurina Jaakko Tyni. Lauluyhtye: Elizaveta Pugovkina, Mira Palkeinen, Simo Kekäläinen, Mirko Lehtomäki
ti 26.3. klo 18.00

Hiljaisen viikon ehtoollinen

Hiljaisella viikolla seuraamme Jeesusta hänen kärsimystiellään. Hiljaisen viikon tiistain teemana on Jeesuksen tutkiminen neuvoston, Pilatuksen ja Herodeksen edessä.
Hiljaisen viikon tiistain ehtoollisella liturgina Liisa Penttinen ja kanttorina Jaakko Tyni.
ke 27.3. klo 18.00

Hiljaisuuden messu

Hiljaisen viikon keskiviikon hiljaisuuden messun toimittaa pastori Satu Karjalainen. Musiikista vastaa kanttori Anna Antikainen. Messussa on mukana eri tehtävissä diakonissa Pirjo Litmanen.
to 28.3. klo 18.00

Kiirastorstain messu

Kiirastorstain aiheena on kertomus Jeesuksen ja hänen opetuslastensa viimeisestä yhteisestä ateriasta ja pyhän ehtoollisen asettamisesta. Raamatuntekstit avaavat erilaisia näkökulmia alttarin sakramentin sisältöön: uuden liiton ateria, Jeesuksen uhrikuoleman muisto, syntien anteeksiantaminen, kiitos ja ilo, taivaallisen juhlan odotus ja murretun leivän luoma yhteys.

Messun päätteeksi alttari riisutaan ja puetaan mustaan vaatteeseen Kristuksen kärsimyksen ja kuoleman muistoksi.

Messussa saarnaa Pauliina Huhtala ja liturgina Risto Voutilainen. Kanttorina Riikka Haapamäki ja urkurina Anna Antikainen. Tuomiokirkon kamarikuoro.