Rippikouluryhmä keräsi yli 35 kiloa roskia

Kuopion ev.lut. seurakuntien vaellusrippikoulu oli kesäkuussa Urho Kekkosen kansallispuistossa leirillä. Matkan aikana nuoret kilpailivat ryhmissä siitä, mikä ryhmä kerää luonnosta pois eniten roskia. Ryhmät keräsivät roskia yhteensä yli 35 kiloa.

vaellusrippikoulun nuoria

Erityisesti pullojen, tölkkien ja muovipakkauksien määrä oli maastossa suuri. Roskat pitäisi aina tuoda pois maastosta.

Eniten ahkeroinut ryhmä Tuunarit ja Tunarit keräsivät roskia peräti 12,5 kiloa. Voittajille lahjoitettiin retkietiketti teemainen palkinto.

Nuoret kulkivat reittiä Kiilopää-Niilanpää-Suomunruoktu-Tuiskukuru-Kotaköngäs-Rautulampi-Kiilopää.

Suomessa kirkon jäsenistä rippikoulun käy noin 90 prosenttia. Rippikouluja järjestetään vuosittain noin 2 250. Isostoimintaan lähtee mukaan noin neljännes rippikoulun käyneistä.

Nykyään useat seurakunnat järjestävät myös erilaisia teemarippileirejä, kuten vaellus-, laskettelu- ja purjehdusripareita, musiikki- tai urheilupainotteisia ripareita sekä ympäristöripareita.

Kuopion ev.lut. seurakunnissa 15-vuotiaiden seurakunnan jäsenten ikäluokasta rippikoulun kävi 90 prosenttia vuonna 2022. Rippikouluja järjestään tänä vuonna Kuopiossa 40.

2023-06-30 10:30:00.0