Seurakuntien arvoesineet yhteiseen tietokantaan

Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymässä on valmistunut 3.10.2023 mittava arvoesineiden luettelointi- ja valokuvaustyö. Asiantuntijana käytettiin tutkija Jaana Kalliota. Nyt valmistunut tietokanta ja esinekuvaus sisältää Kuopiosta 3 500 arvokohdetta, kuvia on noin 17.000 kpl. Esimerkiksi taideteoksia on kuvattu noin 700 kpl ja liturgisia stolia reilu 300 kpl. Työ aloitettiin keväällä 2022.

Puijon kirkon alttari

Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien hallussa on suuri osa kansallisesti merkittävää kulttuuriomaisuutta. Tämä esineistö muodostuu kirkkorakennusten sisustuksesta, saarnatuoleista, alttarimaalauksista ja muista taideteoksista, kirkkotekstiileistä ja arvokkaista liturgisista käyttöesineistä muun muassa ehtoollisvälineistä.

Kirkkohallituksessa on käynnistynyt seurakuntien arvoesineistön inventointitietojen kokoaminen yhteiseen tietokantaan kirkon sisäistä käyttöä varten. Seurakunnat toimittavat valmistuneet tietokannat ja esinekuvat Kirkkohallitukseen. Näin tiedot seurakuntien arvoesineistä säilyvät ja ne ovat saatavissa yhteisestä tietokannasta. Yhteisen tietokannan avulla voidaan edistää kulttuuriperinnön säilyttämistä, hoitamista ja tutkimusta sekä arvioida esineistön kuntoa ja konservointitarvetta.

Tue Oct 03 13:51:39 EEST 2023