Hääyössä vihitään 24 paria

Kuopion seurakuntien Hääyö 24.2.2024 on suosittu vihkipäivä.

Vihkiparin kädet sormuksen pujottamisen hetkellä.

Kuopion ev.lut. seurakuntien 24.02.2024 järjestettävässä Hääyö-tapahtumassa vihitään avioliittoon yhteensä 24 paria.

Erityisesti helposti muistettavana päivämääränä järjestettävät Hääyö-tilaisuudet ovat osoittautuneet suosituksi tavaksi mennä vihille vähällä vaivalla. Esimerkiksi 22.02.2022 Kuopion ev.lut. seurakunnissa vihittiin lähes neljäkymmentä paria hääyö-tapahtumassa. Eniten vihkimisiä oli Tuomiokirkossa. Tänä vuonna Tuomiokirkossa vihitään 8 paria.

Hääyö on tunnelmallinen vihkitilaisuus, jossa peräkkäin vihitään useampi pari. Ennen vihkimistä pappi keskustelee vihkiparin kanssa ja paperiasiat laitetaan kuntoon. Vaikka vihkiajat voivat olla ovat tiiviisti peräkkäin, yksilöllisyydestä ei tingitä.

Seurakunta tarjoaa vihkimisen jälkeen kakkukahvit pienelle hääseurueelle. Vihkimisessä tarvittavat kaksi todistajaa löytyvät seurakunnan puolesta, jos parilla ei ole heitä mukanaan.

Kaikkien aikojen ensimmäistä Hääyö-tapahtumaa vietettiin vuonna 2009 pääkaupunkiseudun vanhimmassa rakennuksessa, keskiaikaisessa Vantaan Pyhän Laurin kirkossa. Idean kirkollisten vihkimisten yöstä keksi silloinen Tikkurilan seurakunnan kappalainen Heikki Leppä.

Hääyöstä tuli niin suosittu, että malli vaivattomasta, mutta tunnelmallisesta vihkitapahtumasta levisi muillekin paikkakunnille.

Seurakunnissa järjestetään myös samalla tavalla Aamukaste-tapahtumia. Aamukaste on lämmin ja mutkaton kastehetki, jonka jälkeen seurakunta tarjoaa kahvit pienelle juhlaväelle. Kirkko on somistettu juhlaa varten ja myös kanttori on mukana musisoimassa. Kastepuvun saa lainaksi. Järjestelyistä ei siten tarvitse vastata kokonaan itse, vaan seurakunta on apuna.

Seuraavista Hääyö- ja Aamukaste-tapahtumista voi tiedustella lisätietoja seurakunnista.

Fri Feb 23 12:33:10 EET 2024