Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Evästeiden avulla tarjoamme parempaa käyttökokemusta. Omat, välttämättömät evästeemme kontrolloivat sivuston toimivuutta ja käytettävyyttä.
Käytämme sivustolla upotuksia sosiaalisesta mediasta, kuten videoita ja sisältöjä. Nämä sisällöt saattavat sisältää käyttäjiä henkilöiviä evästeitä. Nähdäksesi nämä sisällöt sivustollamme hyväksy evästeet.
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Tässä on erilaisia leikkejä, jotka sopii kerhoihin kuin leireille.
Tarvikkeet: 2 x A4 paperia per joukkue, 1 ämpäri per joukkue ja liikuntasali
Ohjeet:
Ohjeet: Seisotaan ringissä. Pelin aloittaja aloittaa muovailemaan mielikuvitusplloa ja kuvailee sen muotoa sanoen esimerkiksi "Tämä on pingispallo." "Tai tämä pallo on todella kuuma", muodostaa katsekontaktin toisen pelaajan kanssa ja heittää tämän pallon hänelle. Pelaajan, joka ottaa pallon vastaan, tulee "napata" pallo siinä olomuodossa, missä pallo on hänelle heitetty. Tämän jälkeen hän voi muovailla pallon uudelleen, kertoo minkälainen pallo on ja heittää tämän seuraavalle pelaajalle . Peliä jatketaan, kunnes pelin ohjaaja päättää lopettaa sen.
Ohjeet: Pelaajat jakautuvat pareiksi ja toinen parin jäsen päättä mitä eläimiä he ovat. He saapuvat pelin ohjaajan, eli Nooan luokse liikkumalla niin kuin jokin eläin, mutta toinen heistä ei tiedä mitä eläimiä he ovat. Matkalla Nooan luokse he eivät saa kuitenkaan äännellä mitenkään. Kun he saapuvat Nooan luokse, Nooa kysyy parilta joka ei tiedä etukäteen mitä eläintä hän esittää, että mitä eläimiä he ovat. Tämän jälkeen Nooa kysyy toiselta parilta, pitääkö se paikkaansa. Jos toinen pareista arvasi eläimen oikein, he pääsevät Nooan arkkiin. Jos hän ei arvaa oikein, kierros alkaa alusta mutta niin, että toinen pareista saa päättää mitä eläimiä he ovat. Peli päättyy, kun kaikki eläimet ovat arkissa.
Ohjeet: Lapset menevät jonoihin istumaan katse eteenpäin. Ryhmänohjaaja kuiskaa jonon viimeiseille sanan jonka hän piirtää edellä oltavan selkään ja niin edespäin. Kun jonossa kaikki ovat piirtäneet tuntemansa edellä olevan selkään, jonon ensimmäinen piirtää tuntemansa kuvion paperille. Se voittaa jonka jonon piirrus on lähiten alkuperäistä sanaa.
Ohjeet: Peliä pelataan samalla tavalla kuin hedelmäsalaattia mutta keskellä oleva ihminen kertoo oman nimensä ja jonkin asian josta hän pitää.
Ohjeet: Peli toimii rikkinäisen puhelimen tyylillä pienellä twistillä, eli seistään tai istutaan ringissä ja kuiskataan eteenpäin edelliseltä kuultu lause. Lause pitää kuitenkin sanoa eteenpäin hampaattomien eläinten tyyliin, eli niin, etteivät hampaat näy. Viimeinen sitten sanoo kuulleensa lauseen ääneen ihan normaalisti.
Ohjeet: Normi hipan säännöt. Hippa yrittää ottaa muita pelaajia kiinni ja kiinni jäädessään heistä tulee myös hippoja. Pelaaja saa esittää kynttilää, ja täten olla turvassa, kolme kertaa pelin aikana. Kynttilää esitetään seisomalla suorana kädet pään yläpuolella. Kynttilää saa esittää vain viisi sekuntia yhdellä kerralla ja sitten tulee jatkaa liikkumista.
Peli loppuu, kun kaikki ovat hippoja.
Ohjeet: Jokaiselle annetaan lappu, jossa lukee jokin eläin. Kun kaikki ovat saaneet lappunsa, he lähtevät etsimään oman lajinsa edustajia ääntelemällä kyseisen eläimen lailla. Peli päättyy, kun kaikki ovat löytäneet parinsa.
Ohjeet: Asetutaan istumaan rinkiin tuoleille tai patjoille. Jaetaan kullekin rinkiläiselle jokin, jolla heidät tunnistaa esimerkiksi hedelmiksi: omena, banaani, appelsiini. Yksi leikkijä aloittaa ringin keskeltä, eikä hänelle ole ringissä paikkaa. Keskellä olija sanoo jonkin hedelmän, esim. ”omena”, jolloin kaikki omenat vaihtavat kiireesti paikkaa keskenään. Keskellä olija pyrkii myös itse istumaan. Ilman paikkaa jäänyt sanoo taas vuorostaan jonkin hedelmän. Jos keskellä olija sanoo ”hedelmäsalaatti”, kaikkien täytyy vaihtaa paikkaa. Omalle paikalle ei saa palata, eikä viereiselle paikalle mennä.
SOVELLUS: Keskellä olija sanoo jotain mistä tykkää. Ne leikkijät, jotka tykkäävät samasta asiasta, vaihtavat paikkaa.
Ohjeet: Asettaudutaan piiriin ja yksi aloittaa keskeltä. Keskellä olija osoittaa yhtä leikkijöistä huutaen ”PAM!”. Ammuttu menee kyykkyyn, ja hänen vierustoverinsa yrittävät ampua toisensa mahdollisimman nopeasti: ”PAM!”. Hitain tai se, joka mokaa, siirtyy keskimmäiseksi ja tippuu sen jälkeen pelistä.
Voidaan pelata myös nimillä niin, että keskellä olija sanoo sen henkilön nimen, ketä osoittaa. Tämä nimetty henkilö menee kyykkyyn kuten edellisessä ja hänen vierustoverinsa osoittavat mahdollisimman nopeasti toisiaan kuten edellisessä, mutta sanovatkin toistensa nimet. Hitain tai mokaaja siirtyy keskelle ja tippuu sitten pelistä.
Kun jäljellä on enää kaksi pelaajaa, otetaan kaksintaisto: Selät vastakkain ja leikinjohtajan lausuessa jonkin sanan, otetaan askel eteenpäin, kunnes sanottava sana on (esim.) jokin eläin. Tällöin kaksintaistelijat kääntyvät ja ”ampuvat” toisiaan. Nopein voittaa ja on lännen nopein.
Ohjeet: Asetutaan rinkiin. Kädet asetetaan päällekkäin viereisten leikkijöiden kämmenet kohti kattoa. Oma oikea käsi on oikealla puolella olevan leikkijän käden päällä ja oma vasen käsi on aina omalla vasemmalla puolella olevan leikkijän käden alla. Näin pitäisi siis pystyä läpsäyttämään omalla oikealla kädellä vasemmalla puolella olevan kaverin oikeaa kättä, joka lepää oman vasemman käden päällä.
Lähdetään laulamaan laulua ja laulun aikana ringissä kulkee läpsy. Kun omaa kättä läpsäytetään, tulee läpsäyttää aina seuraavan kättä. Laulun lopussa aina yksi henkilö tippuu pelistä. Pelistä tippuu, jos omaa kättä läpsäytetään viimeisen ON-sanan kohdalla, tai jos kaveri ehtii vetää kätensä välistä ja päätyy läpsäyttämänä näin omaa kättään.
Mu-mu-muumi, Ja-ja-jaffa
Ne kaikki kelpo li-li-limppareita on
Mu-mu-muumi, Ja-ja-jaffa
Ne kaikki kelpo li-li-limppareita on
Niin on!
Ohjeet: Nimetään yksi leikkijöistä johtajaksi. Muut asettuvat hänen peräänsä jonoon. Jonon ensimmäinen – johtaja – lähtee liikkumaan ympäriinsä annetulla alueella tehden erilaisia liikkeitä ja kulkien eri tavalla ja jonon kuuluu tehdä kaikki samalla tavalla kuin johtaja. Johtajaa voidaan vaihtaa ja jonoja voidaan tehdä useampia, jolloin johtajien kuljettamat letkat voivat risteytyä.
Ohjeet: Asetutaan piirin. Käydään jako kahteen, mutta paikkoja ei vaihdeta. Kummallekin ”joukkueelle” annetaan oma tyynynsä. Tyynyä kuljetetaan ringissä aina oman joukkueen leikkijälle, eli joka toiselle. Tyynyä kuljettaessa ei saa jättää väliin ainuttakaan oman joukkueen leikkijää. Toisen joukkueen tyynyyn ei saa koskea.
Leikki aloitetaan niin, että tyynyt lähtevät eri puolilta rinkiä liikkeelle kiertämään rinkiä saman suuntaisesti. Sen joukkueen tyyny, joka ohittaa toisen joukkueen tyynyn, voittaa/saa pisteen.
Ohjeet: Mennään piiriin kasvot menosuuntaan päin. Ensimmäisellä kierroksella tartutaan edessä olevaa kaveria vyötäröltä ja rinkiä lähdetään kiertämään laulaen laulua:
Iso musta kissa istui ikkunalaudalla, HEI
Iso musta kissa istui ikkunalaudalla, HEI
Iso musta kissa istui ikkunalaudalla, HEI
Ja Bingo oli sen nimi.
B-I-N-G-O
B-I-N-G-O
B-I-N-G-O
Ja Bingo olin sen nimi
Kun laulu on laulettu, tartutaan taas seuraavaksi sen edessä seisovan henkilön vyötäisiltä, joka on toisena itsestä luettuna. Eli tällöin omien käsien väliin jää yksi henkilö. Laulu lauletaan taas ja rinkiä kierretään. Laulun jälkeen tartutaan taas sen henkilön vyötäisiltä, joka on kolmantena itsestä luettuna (omien käsien väliin jää kaksi henkilöä). Laulu lauletaan taas ja rinki pyörii. Jos kunnianhimoa riittää, voidaan yrittää tarttua vielä neljännen vyötäisiltä. Leikki kuitenkin lopetetaan siihen, että kädet pidetään kaverien vyötäisillä samalla kun yritetään istua takana olevan syliin.
Rango-version laulu:
Sairaan kova jätkä istui kirkon penkillä, HEI
Sairaan kova jätkä istui kirkon penkillä, HEI
Sairaan kova jätkä istui kirkon penkillä, HEI
Ja Rango oli sen nimi.
R-A-N-G-O
R-A-N-G-O
R-A-N-G-O
Ja Rango oli sen nimi
Ohjeet: Ollaan ringissä kasvot toisen selkää kohti saman suuntaisesti. Yksi on pelin johtaja, joka aloittaa liikkeen. Johtajasta seuraava jatkaa liikettä jne. Kun viimeinen ennen johtajaa on tehnyt liikettä, johtaja vaihtaa liikettä. Liike sarjoista muodostuu aaltoliike.
Ohjeet: Kaikki istuvat tuoleilla ringissä. Ringin keskellä on tuoli jonka päällä on esim. sukka. Yksi ringistä olijoista hakee sukan ja läpsäyttää jotakin pelaajaa sukalla. Läpsäyttäjä lähtee vikkelästi takaisin keskituolille ja yrittää ehtiä ennen kuin läpsäisty pelaaja ennättää koskettaa läpsäisijää takaisin sukalla. Jos ei niin läpsäisijä vaihtuu.
Ohjeet: Pelataan pimeässä tilassa ulkona tai sisällä, johonkin paikkaan piilotetaan heijastin. Pelaajien on tarkoitus taskulamppujen avulla löytää heijastin, eli timantti.
Ohjeet: Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen. Pelialue jaetaan kahteen esim. viivalla ja joukkueiden jäsenet yrittävät vetää toisiaan viivan yli astumatta pois omalta puoleltaan. Jos pelaaja saadaan vedettyä viivan yli toiselle puolelle, hänestä tulee toisen joukkueen pelaaja. Peli päättyy, kun kaikki ovat samalla puolella.
Ohjeet: Pelitila jaetaan kolmeen osaan. Ohjaaja huutaa joko maa, meri, tai taivas. Viimeinen alueelle päässyt putoaa pelistä.
Ohjeet: Leikkijät istuvat piirissä. Leikinohjaaja sanoo jollekkin henkilölle tyypillisen asian, esim. Sinipunaraidalliset sukat jolloin sellaisen omaava huutaa "minä" ja sanoo oman nimensä ja sanoo jollekkin tyypillisen asian
Ohjeet: Yksi ihminen siesoo piirin keskellä ja sanoo luonteenpiirteitä ja asioita joista esim tykkää tai ei tykkää esim. Ota askel jos tykkäät koirista. Ja ne henkilöt jotka tykkäävät koirista ottavat askeleen kohti keskellä olevaa henkilöä. keskellä oleva henkilö vaihtuu kun toinen henkilö pääsee hänen lähelleen
Ohjeet: Valitaan pelaajista pohjatuuli ja etelätuuli. Pohjatuuli jäädyttää pelaajat jääpuikoiksi. Etelätuuli sulatta ne. Peli toimii kuin hippa.
Ohjeet: Peli toimii samalla tavalla kuin aasin hännän kiinnitys. Askarrellaan pupu ja häntä valmiiksi.
Lapselle annetaan pupun häntä ja sidotaan silmät. Ohjaaja pyörittää jotta peli vaikeutuu. Ja sen jälkeen lapsi suuntaa pupun hännän luulemaansa kohtaan. Se joka saa hännän laitettua lähiten oikeaan kohtaan, voittaa.
Ohjeet: Pelaajille jaetaan miekat. Pelaajat yrittävät saada toisiltansa jalat ja kädet pois pelistä. kun molemmat kädet, tai molemmat jalat ovat saaneet osuman, putoat pelistä.
Ohjeet: Samanlainen kuin tavallinen sähly mutta sählytarvikkeet tehdään sanomalehdestä(mailat ja pallo).
Ohjeet: Alussa on pareja, jotka pitävät toisiaan käsistään kiinni. Yksi pari on yksi solu. Solut lähtevät liikkumaan keskenään ja yrittävät napata toisia ihmisiä soluunsa laittamalla kädet heidän ympärilleen. Käsiä ei molemmat jäävät soluun ja muodostavat isomman piirin, joka lähtee etsimään lisää ihmisiä soluunsa. Peli päättyy kun kaikki ovat samassa solussa kuitenkaan saa päästää parinsa käsistään irti. Yksin ei saa olla solu, joten jos yksi henkilö parista saadaan kiinni.
Ohjeet: Jaetaan porukka neljään. Vuorotellen jonon ensimmäiset heittävät palloa koriin tms. Jos pallo menee koriin, pystyy juoksemaan muodostetun pelilaudan ympäri. Joukkue saa yhden pisteen tällöin. Vuoro vaihtuu..
Ohjeet: Leikkijät istuvat ympyrässä ja ohjaaja sanoo asioita (esim. siniset sukat) jonka takia kohderyhmän ihmiset joutuvat siirtymään seuraavalle penkille. Samalla penkillä voi olla monta henkilöä.
Ohjeet: Leikkijät ovat piirissä. Yksi aloittaa liikkeen joka koskettaa viereistä leikkijät ja hän tekee saman liikkeen seuraavalle kunnes kaikki leikkijät tekevät liikettä. Liikkeen aloittaja aloittaa uuden liikkeen samalla kun jatkaa edellisen tekemistä. Liikkeitä lisätään kunnes uusia ei enää pystytä aloittamaan.
Ohjeet: kaikki ovat tiiviissä kyykyssä rivissä. vasen käsi on suorana pyssy ja oikea tukee sitä. Ensimmäinen komentaja kaataa pelaajan vieressään ja sitten kaikki muut kaatuvat perässä.
Ohjeet: Pelaajat menevät piiriin ja katsovat maahan. Kun huudetaan että "bussi tulee" , kaikki katsovat jotakuta piirissä olevaa silmiin.Jos katse kohtaa jonkun kanssa, täytyy sanoa mahdollisimman nopeasti sen nimi jota katsot. Se joka sanoo nimen nopeammin, jää piiriin, se putoaa pelistä joka sanoi hitaammin.
Ohjeet: pelaajat jaetaan joukkueisiin. Jokkueiden tehtävänä on muodostaa jonoja sillä perusteella mitä leikin vetäjä sanoo.
Nopein joukkue voittaa. Jonoja voi muodostaa esim. pituuden, iän, pikkurillin pituuden mukaan. Jonojen muodostamisen aihe vaikeutuu joka kierroksella.
Ohjeet: Peliä pelataan samalla tavalla kuin hedelmäsalaattia mutta keskellä oleva ihminen kertoo oman nimensä ja jonkin asian josta hän pitää.
Ohjeet: Yksi menee huoneen ulkopuolelle arvaajaksi. Muut asettuvat rinkiin ja päättävät pelinjohtajan. Arvaaja tulee ringin keskelle. Pelinjohtaja aloittaa liikkeen ja vaihtaa sitä välillä ja muut matkivat aina häntä. Arvaaja yrittää huomata pelinjohtajan. Kun pelinjohtaja jää kiinni, johtaja vaihtuu.
Ohjeet: Pelaajat jaetaan neljän hengen joukkueisiin.
Valitaan aihealue esim. Suomen kaupungit, maat, eläimet.
Joku joukkue aloittaa sanomalla valitusta aihealueesta jonkun sanan. Seuraava joukkue jatkaa sanomalla sanan samasta aiheesta joka alkaa edellisen sanan. viimeisellä kirjaimella. Pelistä tippuu jos ei viiden sekunnin sisällä keksi mitään.
Viimeiseksi jäänyt joukkue voittaa.
Ohjeet: Roolit voidaan jakaa kahdella tavalla: joko lappuihin kirjoitettuina rooleina tai sitten yksi on leikinohjaaja ja jakaa kullekin roolin esimerkiksi selkään piirtämällä. Leikkiin valitaan kuitenkin pari murhaajaa. Leikkiä lähdetään leikkimään siten, että leikkijät kuljeskelevat ympäriinsä kätellen toisiaan. Murhaajat murhaavat muita leikkijöitä kutittamalla kaveria ranteesta heidän kätellessään. Tämä murhattu kättelee vielä tämän jälkeen kolmea muuta leikkijää ennen kuin menee sivuun leikistä. Jos joku tahtoo epäillä jota kuta murhaajaksi, tarvitsee hän vielä toisenkin epäilemään. Jos molemmat epäilijät epäilevät samaa henkilöä ja epäilys sattuu oikeaan, leikkijät voittavat ja leikki loppuu. Jos epäilijät epäilevät kumpikin eri henkilöä, voidaan toimia parilla eri tavalla: joko leikki jatkuu normaalisti tai sitten nämä epäilijät tippuvat leikistä. Huom. Se henkilö, jonka murhaaja on jo murhannut kutittamalla ranteesta, ei voi enää epäillä ketään.
Ohjeet: Asettaudutaan piiriin ja yksi aloittaa keskeltä. Keskellä olija osoittaa yhtä leikkijöistä huutaen ”PAM!”. Ammuttu menee kyykkyyn, ja hänen vierustoverinsa yrittävät ampua toisensa mahdollisimman nopeasti: ”PAM!”. Hitain tai se, joka mokaa, siirtyy keskimmäiseksi ja tippuu sen jälkeen pelistä.
Voidaan pelata myös nimillä niin, että keskellä olija sanoo sen henkilön nimen, ketä osoittaa. Tämä nimetty henkilö menee kyykkyyn kuten edellisessä ja hänen vierustoverinsa osoittavat mahdollisimman nopeasti toisiaan kuten edellisessä, mutta sanovatkin toistensa nimet. Hitain tai mokaaja siirtyy keskelle ja tippuu sitten pelistä.
Kun jäljellä on enää kaksi pelaajaa, otetaan kaksintaisto: Selät vastakkain ja leikinjohtajan lausuessa jonkin sanan, otetaan askel eteenpäin, kunnes sanottava sana on (esim.) jokin eläin. Tällöin kaksintaistelijat kääntyvät ja ”ampuvat” toisiaan. Nopein voittaa ja on lännen nopein.
Ohjeet: Peli aloitetaan valitsemalla pelinjohtaja. Kaikille muille pelaajille valitaan roolit, mihin on monta tapaa: roolit voidaan kirjoittaa erillisille paperilapuille, jotka jaetaan pelaajille, tai roolien jaossa voidaan käyttää pelikortteja. Kullekin roolille voi myös sopia oman symbolinsa, joka sitten käydään piirtämässä pelaajien selkään. Jos esimerkiksi ympyrä on mafioso ja rasti kyläläinen, ympyrän selkäänsä saanut on mafioso jne. Omaa rooliaan ei saa kertoa muille missään vaiheessa peliä (ei edes ”kuolemansa” jälkeen).
Pelin voittavat joko kyläläiset tai mafiosot. Jos pelissä on myös kylähullu, myös kylähullu voi voittaa pelin.
Peli alkaa aina "yöllä". Pelaajat sulkevat ensin silmänsä ja avaavat ja sulkevat ne ryhmissä pelinjohtajan käskystä. Järjestyksellä ei ole väliä. Vain yhdellä pelaajaryhmällä on kerrallaan silmät auki. Pelaajaryhmät voivat herätä esimerkiksi järjestyksessä mafiosot, kylä-hullu, lääkäri ja poliisi.
Aamu koittaa ja kaikki avaavat silmänsä, paitsi edellisenä yönä kuolleet (jotka pelinjohtaja ilmoittaa aina yön jälkeen uuden päivän koittaessa). Seuraavaksi käydään neuvotteluja siitä, epäilläänkö jota kuta leikkijää murhaajaksi. Jos pelissä käytetään kylä-hullua, ei sillä ole sinänsä väliä, onko epäilty murhaaja mafioso vai kylä-hullu. Jos enemmistö pelaajista haluaa epäillä samaa henkilöä murhaajaksi, epäilty kuolee. Epäillyillä on tietenkin oikeus puolustaa itseään. Ketään ei ole pakko tappaa, mikäli yksimielisyyttä ei tunnu löytyvän. Päivän jälkeen tulee taas yö.
ERILAISIA HAHMOJA
”Välttämättömät” hahmot:
Mafioso. Yleensä useampi. Mafiosot valitsevat uhrinsa osoittamalla. Pyrkivät tappamaan kaikki muut pelaajaryhmät niin että lopputuloksena elossa on vain mafiosoja.
Lääkäri. Lääkäri valitsee potilaansa osoittamalla. Jos lääkäri osoittaa mafian ja/tai hullun uhria, tämä ei kuolekaan aamunkoitteessa vaan jää eloon. Jos lääkäri osoittaa jotakuta muuta, tälle henkilölle ei tapahdu mitään, mutta mafian ja hullun uhrit kuolevat. Lääkäri voi toki pelastaa myös itsensä. Yleensä lääkäreitä on vain yksi.
Kyläläinen. Tai myöskin ”kansalainen”. Hän nukkuu yöt ja jos on yön jälkeen vielä hengissä, pohtii ja epäilee muita mafiosoiksi.
Poliisi. Myös käytetään nimeä ”tietäjä”. Poliisi osoittaa mafiosoksi epäilemäänsä henkilöä, ja pelinjohtaja ilmaisee peukalolla, onko tämä mafioso vai ei: peukalo ylöspäin osoitettuna tarkoittaa mafiosoa ja peukalo alaspäin osoitettuna ei-mafiosoa. Jos pelissä on mukana kylä-hullu, hänet lasketaan ei-mafiosoksi. Jos siis poliisi osoittaa kylä-hullua, pelinjohtaja näyttää peukaloaan alaspäin.
Muita hahmoja:
Kylä-hullu. Kylä-hullu tappaa yöllä mafiosoiden tapaan yhden henkilön. Jos kylä-hullu on pelissä, hän voittaa, jos on ainut elossa oleva. Valitsee uhrinsa osoittamalla. Yleensä kylä-hulluja on vain yksi.
Pappi. Esirukoilee jonkun kyläläisen puolesta (huom. ei tiedä kenenkään muun rooleja, joten voi vahingossa esirukoilla myös esimerkiksi mafioson tai kylähullun puolesta.) Pelin alussa voidaan sopia, kuinka monta esirukousta pappi voi toimittaa. Jos sovittu määrä on esimerkiksi kolme esirukousta, pappi voi rukoilla kolmena ensimmäisenä yönä. Se, jonka puolesta on esirukoiltu, ei kuole ensimmäisellä kerralla, kun häntä yritetään tappaa. Jos hänet yritetään tappaa toisen kerran, hän kuolee normaalisti. Valitsee esirukouksensa kohteen/kohteet osoittamalla. Yleensä pappeja on vain yksi.
Amor. Valitsee ensimmäisenä yönä rakastavaiset osoittamalla. Sen jälkeen on vain tavallinen kyläläinen. Yleensä amoreita on vain yksi.
Rakastavaiset. Amorin valitsemasta parista tulee rakastavaiset. Jos kumpi tahansa rakastavaisista kuolee, kuolee toinen seuraavan yön aikana sydänsuruihin. Sydänsuruilta ei pelasta lääkärin hoito tai papin esirukous. Yleensä rakastavaisia pareja valitaan vain yksi. Heille voidaan kertoa joko heti, että he ovat rakastavaisia, mutta tieto voidaan kertoa myös esimerkiksi seuraavasti: ”Nyt on käynyt niin ikävästi, että viime yönä kuoli toinen rakastavainen, eli X” ja seuraavan yön jälkeen pelinjohtaja jatkaa. ”Ja koska viime yönä kuoli X, tänä yönä häntä kaipaamaan jäänyt X kuolee särkyneeseen sydämeensä.”
Samaa laulua lauletaan ja aina tervehdyksen jälkeen lisätään liike, jota tehdään koko laulun ajan. Kädet taputtavat kylkiä vasten, jalat marssivat paikallaan, sitten pyöritään ympäri paikallaan, pää nyökyttää eteenpäin ja viimeisenä kieli työnnetään ulos ja viimeinen säkeistö lauletaan kieli ulkona. Aina uuden kierroksen alkaessa, uusi liike lisätään liikesarjaan. Näin ollen viimeisellä kierroksella molempia käsiä taputetaan kylkeä vasten samalla kun marssitaan paikallaan ympyrää itsensä ympäri, pään nyökyttäessä ja kielen ollessa ulkona. Helppoa J
Have you ever seen a penguin company?
If you look at me a penguin will you see
Liikeittä jatketaan koko laulun ajan
Penguins! Attention! Penguins! Salut!
Attention = Asento! Salut! = Tervehdys otsalta
Right flippa,
Heilutetaan oikeaa käsivartta kylkeä vasten
Have you ever seen a penguin company?...
Left flippa…
Heilutetaan vas. kättä oik. tapaan yhtaikaa
Have you ever seen a penguin company?...
Right foot,
Poljetaan oik. jalkaa yhtaikaa käsien kanssa
Have you ever seen a penguin company?...
Left foot…
Lisätään vas. jalka (marssitaan paikallaan)
Have you ever seen a penguin company?...
Turn around…
Pyöritään ympäri paikallaan marssien
Have you ever seen a penguin company?...
Knock your head…
Nyökytetään päätä eteenpäin
Have you ever seen a penguin company?...
Tongue out…
Työnnetään kieli ulos suusta (lauletaan näin!)
Have you ever seen a penguin company?
If you look at me a pingvin will you see
Liikeittä jatketaan koko laulun ajan
Penguins! Attention! Penguins! Salut!
Attention = Asento! Salut! = Tervehdys otsalta
Ohjeet: Asettaudutaan rinkiin. Keskeltä aloittaa yksi tai useampi poni. Ponit lähtevät iloisesti hypellen kiertämään rinkiä laulaen laulua:
Täältä he tulevat poneillansa
Pienillä pinkeillä poneillansa
Täältä he tulevat poneillansa
Ja näin he meille kertoo:
Tässä välissä asettaudutaan vastakkaisen sen henkilön kanssa, jonka kohdalle jäi laulun aikana. Sitten tämän parin kanssa tehdään yhdessä seuraavat liikkeet:
Vatsa, vatsa vatsaa vasten
Kylki, kylki kylkeä vasten
Peppu, peppu peppua vasten
Ja näin he meille kertoo!
Uudet ponit lähtevät vanhojen ponien mukaan kiertämään sisärinkiä iloisesti hypellen ja laulaen laulua. Kaikki edellä oleva toistetaan niin kauan, kunnes kaikki leikkijät ovat ringin sisäpuolella poneina.
Myös amislauluna:
Täältä he tulevat mopoillansa
Pienillä pinkeillä mopoillansa
Täältä he tulevat mopoillansa
Ja näin he meille kertoo:
Vatsa, vatsa vatsaa vasten
Kylki, kylki kylkeä vasten
Peppu, peppu peppua vasten
Ja näin he meille kertoo!
Ohjeet: Asetutaan rinkiin. Jaetaan roolitus joko niin, että joku on leikinjohtaja ja antaa roolit leikkijöille esimerkiksi piirtämällä selkään, tai sitten jokaiselle jaetaan lappu, jossa rooli kerrotaan. Yksi tai useampi leikkijä piirissä on murhaaja, joka murhaa iskemällä silmää leikkijöille. Piirissä istuessaan leikkijät ryhtyvät katsomaan toisiaan silmiin. Mikäli murhaaja iskee silmää leikkijälle, jota katsoo silmiin, tämä leikkijä kuolee. Leikki loppuu mikäli joku huomaa kuka on murhaaja.
Ohjeet: Asetutaan piirin. Käydään jako kahteen, mutta paikkoja ei vaihdeta. Kummallekin ”joukkueelle” annetaan oma tyynynsä. Tyynyä kuljetetaan ringissä aina oman joukkueen leikkijälle, eli joka toiselle. Tyynyä kuljettaessa ei saa jättää väliin ainuttakaan oman joukkueen leikkijää. Toisen joukkueen tyynyyn ei saa koskea.
Leikki aloitetaan niin, että tyynyt lähtevät eri puolilta rinkiä liikkeelle kiertämään rinkiä saman suuntaisesti. Sen joukkueen tyyny, joka ohittaa toisen joukkueen tyynyn, voittaa/saa pisteen.
Ohjeet: Asettaudutaan piiriin. Kaikki puhe tapahtuu niin, että hampaat eivät näy huulien alta. Ideana on, että seuraavalle henkilölle sanotaan olevansa joku eläin, seuraavat pyytää toistamaan ja ensimmäisen toistettua, vastataan tervehtien ja esittäydytään itse. Jos nauraa, tippuu pelistä.
Esimerkki:
Eläin 1: ”Terve, minä olen pingviini.”
Eläin 2: ”Ai mikä?”
Eläin 1: ”Pingviini.”
Eläin 2: ”Terve pingviini, minä olen aasi.”
Seuraavaksi esimerkin eläin 2 aloittaisi saman keskustelusarjan toisella puolellaan ringissä seisovalle eläin 3:lle. Eläintä saa vaihtaa, eli uudella kierroksella eläin 2 voisi olla vaikka orava.
Ohjeet: Valitan kaksi pelaajaa jotka yhdessä miettivät jonkun yhdyssanan esim. pöytälamppu. Pelaajat esittävät yhdyssanan muille pantomiimina niin että toinen esittää pöytää ja toinen lamppua. Muut pelaajat yrittävät arvata yhdyssanan. Arvaaja valitsee itselleen parin jonka kanssa tulee esittämään seuraavaa sanaa.
Ohjeet: ensin valitaan murhaaja siten että ollaan tilassa silmät kiinni ja pelinvetäjä piirtää raksin jonkun selkään. Sen jälkeen lähdetään liikkumaan tilassa sokkona samalla kätellen vastaantulijoita ja sanomalla "hik" Kun murhaaja kättelee hänen ei tule sanoa mitään. Jos murhaaja kättelee sinua tulee sinustakin murhaaja. Lopulta kaikki ovat murhaajia.
Ohjeet: seisotaan piirissä niin että esimerkiksi vasen käsi on kämmen ylöspäin lantion korkeudella ja oikean käden etusormi osoittaa viereisen kämmentä. Kun pelinvetäjä sanoo hep tavoitteena on napata vasemalla puolella olevan sormesta kiinni samalla kun yrität vetää oman etusormesi pois jottei siitä saada otettua kiinni. Pelistä putoaa kun etusormestasi saadaan otettua kiinni.
Ohjeet: Leikkijät muodostavat ympyrän ja ensimmäinen sanoo oman nimensä (Ville) ja, "Ville sanoo että papin pakettiauto on valkoinen." seuraava (Matti) sanoo edellisen ja oman nimen "Matti sanoo että Ville sanoi että papin pakettiauto on valkoinen." kolmas (Jukka) sanoo edellisten sekä oman nimen "Jukka sanoo että Ville sanoi että Matti sanoo että papin pakettiauto on valkoinen."
Ohjeet: Pelaajat asettuvat sekaisin pelialueelle. Pelissä on yksi pehmeä pallo jolla saa heittää pelaajia. Jos saat osuman, joudut jäähylle. Jos pelaaja joka poltti sinut palaa, pääset takaisin peliin. Voit myös ottaa pallosta kopin, jolloin heittäjä palaa.
Ohjeet: Ryhmä jaetaan 4-6 henkilön porukoihin
Jokainen porukka saa sakset ja sanomalehden. Leikinohjaajan annettua merkin porukat alkavat leikellä lehdistä kirjaimia joista kootaan jokaisen etunimi joukkue joiden nimet on ensimmäisenä koossa voittaa
Ohjeet: Kaikki leikkijät menevät kyykkyyn ja ottavat käsillään kiinni varpasitaan. Leikissä leikkijät yrittävät liikkua ympäriinsä ja kaataa toisia pelaajia ja saada heidät päästämään irti varpasitaan. Viimeinen pystyssä voittaa.
Ohjeet: kaikki pelaajat ovat samassa tilassa ja sanovat numeroita vuorotellen yhdestä kahteenkymmeneen yhteen yksitellen. Jos kaksi ihmistä sanoo luvun x samaan aikaan tulee alottaa taas 1. Tavoitteena on päästä lukuun 21.