Diakonia - apua ja tukea elämään

Diakonia antaa aineellista, henkistä ja hengellistä tukea. Kun tarvitset tukea ja vierellä kulkijaa, ota yhteyttä diakoniatyöntekijöihimme.

Ota yhteyttä, jos olet

• yksinäinen tai ahdistunut
  • menettänyt läheisen
  • sinulla on taloudellisia vaikeuksia
  • haluat selvitellä perhe- tai ihmissuhdeongelmia
  • olet kiinnostunut toimimaan vapaaehtoisena

Asiointi diakoniatoimistoissamme tapahtuu ajanvarauksen perusteella. Ota ensin yhteyttä diakoniatyöntekijään puhelimitse!

Avustusasiat

Avustusasioissa tuo diakoniatyöntekijälle nähtäväksi KELA:n antama toimeentulotukipäätös ja yhden kokonaisen kuukauden tulo- ja menotiedot.

Muistathan, että ensisijainen auttamistaho taloudellisissa asioissa on Kela (toimeentulotuki) ja sosiaalitoimi (harkinnanvarainen).

Sosiaalipäivystyksen numero on p. 044 7183 930.

Ahdistaako, mutta et tiedä kenelle voisit puhua?

Jokaisen elämässä tulee eteen taitekohtia, jolloin tarvitsee toisen ihmisen tukea. Diakoniatyöntekijä kuuntelee sinua. Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa keskusteluaika puhelimitse. Kaikki keskustelut ovat luottamuksellisia.

Voit halutessasi jättää viestin tai soittopyynnön, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Diakoniatyöntekijän voit pyytää kotikäynnille. Ota yhteyttä puhelimitse ajan sopimiseksi.

Hartaudet

Seurakunnan työntekijät vierailevat myös laitoksissa ja palvelukeskuksissa. Voit olla yhteydessä seurakunnan työntekijöihin.

Tuetaan, välitetään ja kohdataan toisemme erilaisissa alueidemme ryhmissä ja piireissä

Aamukahvit kaikille

• Aamukahviryhmä mielenterveyskuntoutujille klo 10–11.30 kerran kuussa perjantaina Juankosken Tehtaankirkon tiloissa.

Soppasunnuntai

• Klo 11–12.30 kerran kuussa sunnuntaina jumalanpalveluksen jälkeen Riistaveden Vanhassa pappilassa. Ruokamaksu 7 €.

Lähimmäisen kammari -toiminta

• Klo 11–12.30 joka toinen torstai Vehmersalmen seurakuntakodilla. Kevätkauden kokoontumiset 8.2., 22.2., 7.3., 21.3. ja 2.5.
  • Arkinen ateria 8.2., 7.3. ja 2.5. Lähimmäisen kammarin yhteydessä. Ruokamaksu 7 €.
  • Lähimmäisen kammarin ja neulepiirin yhteinen kevätretki to 23.5. Levälahden puutarhalle ja Puijon tornille. Omavastuu 20 € sis. kujetuksen, ruokailun ja hissimaksun torniin.

Näkö- ja kuulokerho

• Klo 13–14.30 kerran kuussa maanantaina Nilsiän seurakuntakodilla.

Vanhemman väen palvelu- ja virkistyspäivät sekä ikäihmisten ja seurakuntakerhot

• Seurakuntakerho klo 11–12 kerran kuussa torstaina Juankosken Ylösnousemuksen kirkossa.
  • Eloisat eläkeläiset klo 11–13 parittomilla viikoilla torstaina Nilsiän seurakuntakodilla.
  • Ikäihmisten kerho klo 10–13 kerran kuussa torstaina Tuusniemen seurakuntakodilla. Ruokamaksu 7 €.
  • Senioreiden virkistyskerho klo 11–13.30 kerran kuussa keskiviikkona Kaavin seurakuntatalolla. Ruokamaksu 7 €.
  • Torstaipiiri klo 12–13.30 torstaisin Säyneisen seurakuntatalolla.

Neule-, askartelu- sekä lähetyspiirit ja -kahvilat

• Lähetysaskartelijat klo 10–12 parittomilla viikoilla tiistaina Juankosken Tehtaankirkon tiloissa.
  • Lähetyspiiri klo 11–12.30 kerran kuussa torstaina Tuusniemen seurakuntakodilla. Kokoontumiskerrat ilmoitetaan Kirkko ja koti -lehdessä.
  • Neulepiiri klo 12–14 parittomilla viikoilla tiistaina Riistaveden Vanhassa pappilassa.
  • Näpertäjät klo 12–14.30 parillisten viikkojen torstaina Nilsiän seurakuntatalolla.
  • Torstaipiiri klo 12–13.30 torstaisin Säyneisen seurakuntatalolla.
  • Neulepiiri klo 12-13.30 parittomien viikkojen torstaina Kaavin seurakuntatalolla.

Sururyhmät

Seurakunnan työntekijän ohjaama vertaisryhmä, jossa on mahdollisuus tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia ja vaihtaa kokemuksia keskenään. Ryhmään on ennakkoilmoittautuminen oman alueen diakoniatyöntekijälle. Ohjaaja ottaa yhteyttä kaikkiin ilmoittautuneisiin ennen ryhmän alkamista.

Seuraava sururyhmä

• Kaavilla to 4.4. klo 13–14.30 Kaavin seurakuntakodilla. Kirkkorannantie 1, Kaavi.

Ilmoittautuminen ryhmään Pirjo Sonniselle ma 25.3. mennessä, p. 040 4888 627. Jatkokokoontumiset sovitaan ensimmäisellä kerralla.

Diakoniaviranhaltija, lähetys- ja kansainvälisen työn ohjaaja
Järvi-Kuopion seurakunta Riistavesi Vehmersalmi
Syrjäntie 37
71160 Riistavesi