Kuopion Tuomiokirkon kirkonvartijat

Kirkonvartijoiden tehtävänä on pitää Kuopion Tuomiokirkon ovia avoimena myös iltaisin. Näin kaikilla halukkailla, kaupungissa matkailevilla ja seurakuntalaisilla on mahdollisuus vierailla kirkossa myös myöhäisempänä ajankohtana. Kirkonvartijat eivät järjestä ohjelmaa, joten kävijöillä on mahdollisuus viivähtää Tuomiokirkossa hiljentyen, rukoillen ja vapaasti kirkkoon tutustuen.

Kirkonvartijoihin kuuluu reilut parikymmentä palveluhaluista seurakunnan vapaaehtoista. Kuopiossa kirkonvartijatoiminta alkoi vuonna 1993.

Jos toiminta kirkonvartijana kiinnostaa, ota rohkeasti yhteyttä tai tule juttusille Tuomiokirkkoon kirkonvartijailtoina!

Yhteyshenkilö: Seppo Mielonen p. 0400 347 974.

Yleisön palvelija

Kirkon ovien avoimena pitäminen antaa vierailijalle mahdollisuuden kiireettömään hetkeen Kuopion Tuomiokirkossa myös ilta-aikaan. Näin matkailija, seurakuntalainen ja jokainen halukas voi käydä hiljentymässä ja rauhoittumassa samalla tutustuen juhlavaan Kuopion hiippakunnan keskuskirkkoon.

Kirkonvartijat toimivat oppaan roolissa vastaten parhaansa mukaan kysymyksiin ja tarvittaessa tarjoavat myös kuuntelu- ja keskusteluapua.

Kirkonvartijailtoina Tuomiokirkossa vierailee vuosittain keskimäärin 3600 kirkkovierasta kymmenistä eri maista. Varsinkin kesäaikaan ulkomaalaiset turistit ovat tutustuneet Kuopion Tuomiokirkkoon ahkerasti. Kävijöiden kanssa on käyty mielenkiintoisia keskusteluja, niin Kuopiosta, Suomesta, Tuomikirkosta, kuin meidän evankelisluterilaisesta kirkostakin.

Palvelijan palkinto

Kirkonvartijalle toiminta tarjoaa mahdollisuuden myös omaan hiljentymiseen ja omalla tavallaan Herran sekä lähimmäisen palvelemiseen. Illan viettäminen kirkossa ja siellä vierailevien ihmisten saatavilla oleminen antaa tilaisuuden hengellisyyteen, pysähtymiseen arjen keskellä ja kanssaihmisten tapaamiseen.

Kiireettömänä hetkenä vartijaveljen kanssa voi keskustella hengellisistä ja maallisista asioista tai voi vain rauhoittua rukoilemaan ja tutkiskelemaan ajatuksiaan.

Toiminta tarjoaa kirkonvartijoille yhteisöllisyyttä ja vastakohtaa nykyelämän vauhdille, mahdollisuutta pysähtyä arjen keskellä ja irroittautua kiirettömästi pohtimaan asioita. Tule tutustumaan kirkonvartijailtana ja keskustelemaan vuorossa olevien kirkonvartijoiden kanssa – kirkonvartijatoiminta saattaisi kiinnostaa sinua!

Toimintatapamme

Jokaista kirkonvartijailtaa on hoitamassa kaksi kirkonvartijaa. He pitävät kirkon ovia avoimena, suojelevat kirkossa kävijöiden hiljentymisen rauhaa – ovat saatavilla, eivät tyrkyllä.

Vuorot on jaettu koko toiminnan historian ajan yhteisissä kokouksissa kolmesti vuodessa arpomalla. Esteen ilmetessä kirkonvartijat järjestävät omatoimisesti keskuudestaan tuuraajan vuorolleen.

Kävijämäärät koko toiminta-aikana.