Diakoniatyöstä tukea elämän haasteisiin

Alavan diakoniatyöntekijät tavoitat vain ajanvarausnumerosta p. 040 4848 298, tiistaista torstaihin klo 12-13. Tarkistathan, että minkä seurakunnan alueella asut Kuopion karttapalvelu.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Ajanvarausnumero ei ole käytössä 28.3,16.4, 24.4, 25.4,1.5 ja 9.5. Muina aikoina voit laittaa sähköpostia osoitteeseen diakonia.alava@evl.fi, vastaamme sähköposteihin ajanvarausaikana.

Diakonia on välittämistä

Ota rohkeasti yhteyttä

• kun tunnet itsesi yksinäiseksi
  • mieltäsi kuormittavat ihmissuhdekysymykset
  • haluat keskustella hengellisistä kysymyksistä
  • tarvitset tukea elämän kriisien keskellä
  • toivot elämän- ja taloudellisen tilanteen selvittelyä
  • kun haluat tulla mukaan diakonian vapaaehtoistyöhön

Apu on tarkoitettu jokaiselle tarvitsevalle uskontoon tai kansallisuuteen katsomatta.

Diakoniatyössä voit toimia vapaaehtoistehtävissä mm. Yhteisvastuu-kerääjänä, talkoolaisena eri tilaisuuksissa tai liittyä muuttoapurinkiin. Ole rohkeasti yhteydessä työntekijöihin ja kysy lisää.

Usein kysytyt kysymykset

Millaista diakoniatyön apu on?
- Diakoniatyöstä voit saada keskusteluapua erilaisiin elämäntilanteisiin, tukea taloudellisen tilanteen selvittelyyn ja harkinnanvaraisesti taloudellista avustamista. Ensisijaisesti taloudellisesti avustavat Kela ja sosiaalitoimi.
Mihin seurakuntaan kuulun, kehen diakoniatyöntekijään otan yhteyttä?
- Voit etsiä oman osoitteesi perusteella oman seurakuntasi: Kuopion karttapalvelu.
Kuka voi hakea apua diakoniatyöstä?
- Kuka tahansa voi hakea diakoniatyöstä apua, myös kirkkoon kuulumaton. Toisen puolesta ei voi asioida. Ethän tule paikalle flunssaisena tai päihtyneenä.
Mitä tarvitsen mukaan, kun tulen diakoniatyöntekijän vastaanotolle taloudellisessa kriisissä?
- Tiedot tuloistasi ja menoistasi. Tiliote ja paperiset tukipäätökset.
Voiko diakoniatyö auttaa vuokramaksuissa?
- Diakoniatyöstä ei voi saada avustusta vuokraan liittyvissä maksuissa, niissä auttavat Kela ja sosiaalitoimi.
Menevätkö tietoni eteenpäin?
- Diakoniatyöntekijöitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Yhteistyöstä sosiaalitoimen tai muun viranomaisen kanssa sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Diakonin virkapaita, jonka edessä kädet sydämen muotoa kuvaavina.
Kuva: Olli Inkinen

Diakoni, lähiesihenkilö
Keihäskatu 5 B
70620 Kuopio

Vastuualueet Niirala ja Haapaniemi. Tavoitat diakoniatyöntekijät ajanvarausnumerosta p. 040 4848 298, tiistaista-torstaihin klo 12-13 välisenä aikana. Muina aikoina voit laittaa sähköpostia osoitteeseen diakonia.alava@evl.fi, sähköposteihin vastataan ajanvarausaikana.

Vesurikuja 4
70150 Kuopio

Työskentelee Neulamäen alueella ajalla 1.8.2022-31.7.2024. Tavoitat diakoniatyöntekijät ajanvarausnumerosta p. 040 4848 298, tiistaista-torstaihin klo 12-13 välisenä aikana. Muina aikoina voit laittaa sähköpostia osoitteeseen diakonia.alava@evl.fi, sähköposteihin vastataan ajanvarausaikana.

Diakoni, yhteisvastuukeräyspäällikkö
Lehtoniementie 107
70840 Kuopio

Vastuualueet Lehtoniemi, Särkiniemi ja Särkilahti. Tavoitat diakoniatyöntekijät ajanvarausnumerosta p. 040 4848 298, tiistaista-torstaihin klo 12-13 välisenä aikana. Muina aikoina voit laittaa sähköpostia osoitteeseen diakonia.alava@evl.fi, sähköposteihin vastataan ajanvarausaikana.