Taloudellinen avustaminen

Diakonian taloudellinen apu on yleensä kertaluontoista apua odottamattoman kriisin yllättäessä. Taloudellista apua annetaan harkinnanvaraisesti seurakunnan hyväksymien avustusperiaatteiden mukaan. Avustus voidaan myöntää esimerkiksi osto-osoituksena ruokakauppaan.

Diakoniatyössä tarkastellaan ihmisen tilanne aina kokonaisvaltaisesti ja aineellinen tuki on yksi osa auttamista. Diakoniatyöntekijän kanssa voi selvitellä taloudellisten vaikeuksien syitä ja punnita eri vaihtoehtoja niistä selviämiseksi. Työntekijältä saat apua taloudenpidon suunnittelussa, seurannassa  ja lomakkeiden täyttämisessä.

Talousongelmissa ensisijainen auttaja on Kela ja sosiaalitoimi. Aikuissosiaalityön neuvonta Tulliportinkatu 37 F, p. 017-183970 (klo 9-11 ja 14-15). Virka-ajan ulkopuoliset, kiireelliset yhteydenotot tulee ohjata sosiaalipäivystykseen (p. 017-183930).

Talousasioiden selvittelyä varten varaa aika oman asuinalueesi diakoniatoimistosta.

Diakoniatyöntekijöiden ajanvarausLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Diakonia työstä tukea elämän haasteisiin

Usein kysytyt kysymykset

Millaista diakoniatyön apu on?

• Diakoniatyöstä voit saada keskusteluapua erilaisiin elämäntilanteisiin, tukea taloudellisen tilanteen selvittelyyn ja harkinnanvaraisesti taloudellista avustamista. Ensisijaisesti taloudellisesti avustavat Kela ja sosiaalitoimi.

Mihin seurakuntaan kuulun, kehen diakoniatyöntekijään otan yhteyttä?

Kuka voi hakea apua diakoniatyöstä?

• Kuka tahansa voi hakea diakoniatyöstä apua, myös kirkkoon kuulumaton. Toisen puolesta ei voi asioida. Ethän tule paikalle flunssaisena tai päihtyneenä.

Mitä tarvitsen mukaan, kun tulen diakoniatyöntekijän vastaanotolle taloudellisessa kriisissä?

• Tiedot tuloistasi ja menoistasi. Tiliote ja paperiset tukipäätökset tai verkkopankkitunnukset.

Voiko diakoniatyö auttaa vuokramaksuissa?

•  Diakoniatyöstä ei voi saada avustusta vuokraan liittyvissä maksuissa, niissä auttavat Kela ja sosiaalitoimi.

Menevätkö tietoni eteenpäin?

•  Diakoniatyöntekijöitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Yhteistyöstä sosiaalitoimen tai muun viranomaisen kanssa sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Onko sinulla mahdollisuutta auttaa taloudellisesti seurakuntamme diakoniatyötä

Kotimaanapu Lyhyesti-videoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Leipäviipaleita lautasella

Ajanvaraus 040 484 8333
70780 Kuopio

Diakoniatyön työalavastaava, lähiesihenkilö. Eteläinen maaseutu ja taajama-alue (Petonen, Pirtti, Pitkälahti, Rautaniemi, Savolanniemi, Jynkkä-Levänen)

Maaningantie 32, 2. krs
71750 Maaninka

Työalueena Maaningan alue.

diakoniatyöntekijä, ma-ke
70780 Kuopio

Eteläinen maaseutu ja taajama-alue (Petonen, Pirtti, Pitkälahti, Rautaniemi, Savolanniemi, Jynkkä-Levänen. Töissä ma-ke.

70820 KUOPIO

Eteläinen maaseutu ja taajama-alue (Petonen, Pirtti, Pitkälahti, Rautaniemi, Savolanniemi) Töissä ma-to.

diakoniatyöntekijä, päihdetyö
Seurakuntatyön erityispalvelut