Kodin siunaaminen

Kodin siunaaminen on kuulunut jo kauan kirkon toimituksiin. Sen juuret ovat tupaantuliaisseuroissa, joita pidettiin ennen vanhaan maaseudulla vihkiparin uudessa asunnossa. Kodin siunaamisessa pyydetään Jumalan siunausta omalle kodille ja siellä asuville.

Kodin siunaamisen rukoushetken voi viettää monella tavalla. Usein rukoushetki vietetään tupaantuliaisten yhteydessä. Kodin siunaaminen on luontevaa myös kasteen, avioliittoon vihkimisen tai muun juhlan yhteydessä. Juhlasta voi järjestää oman toiveen mukaisesti pienen ja intiimin tai kutsua mukaan sukulaisia, ystäviä sekä uusia ja entisiä naapureita. Kodin siunaaminen on mieleenpainuva tapa aloittaa elämää uudessa paikassa.

Kodin siunaamisen voi toimittaa pappi, muu seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen. Voit varata papin kodin siunaamista varten oman seurakunnan toimistosta

Oman seurakuntasi voit tarkistaa karttapalvelusta.

Nainen istuu olohuoneen lattialla sohvan edessä ja lukee Raamattua.