Hyppää sisältöön

Lasten ja nuorten maailmasta

”Ikä on vain numero… mutta kyllä se jotain kertoo!”

Lapsi kasvaa ja kehittyy kokoajan. Joitain samankaltaisuuksia löytyy ikäryhmistä. Lapset ja nuoret kehittyvät omaan tahtiinsa, toinen on valmiipi yhdessä asiassa kuin toinen. Kaikki on erilaisia, kaikki on saman arvoisia.

Leikki-ikä (4–7v): Aloitteisuus – syyllisyys -> tarkoitus

  • Lapsi on oma-aloitteinen, kokeilunhaluinen ja utelias hän haluaa kokeilla ja testata kykyjään, mutta huomatessaan kokee vielä epäonnistumisia ja syyllisyyden tunteita, koska juuri saavutettu itsenäisyys osoittautuukin vielä rajoittuneeksi (ympäristön asettamat rajat tärkeitä)
  • Leikin avulla lapsi kehittyy, omaksuu yhteisönsä rooleja, arvoja ja asenteita.
  • Voima: määrätietoisuus, omien päämäärien asettaminen
  • Vastakohtana: estoisuus ja syyllisyyden tunteet

Kouluikä (8–12v): Ahkeruus, pystyvyys – alemmuudentunne

  • Olennaiseksi muodostuu hallinnan kokemus: hän osaa tiedoillaan ja taidoil-laan ratkaista erilaisia tehtäviä ja tilanteita. Jos edellä mainitut kokemukset jäävät vähäisiksi tai niitä ei ole ollenkaan, lapselle kehittyy alemmuudentunne.
  • Tovereiden hyväksyntä tärkeää.
  • Voimakas läheisen ihmissuhteen tarve.
  • Ihmisen perusasennoituminen työhön muodostuu kouluiässä.
  • Perusvoimat: Kasvatus, oma oppiminen, pätevyys ja osaavuus.

Nuoruusikä: Identiteetti – roolien hajaannus

  • Tärkeää, että nuori hyväksyy oman muuttuneen kehonsa.
  • Minäidentiteetin etsimisen ja löytämisen aikaa.
  • Identiteetti tarkoittaa kykyä kokea ja ylläpitää sisäistä yhtenäisyyttä ja jatkuvuutta.
  • Kehitystä ylläpitäviä prosesseja ovat vertaisryhmän paine ja roolikokeilut.
  • Erilaisten valintojen tekeminen (koulutus- ja ammatinvalinta, elämäntapa ja arvot jne.)
  • Jos tämä kehityskriisi jää läpikäymättä, on seurauksena identiteetin hajanaisuus tai se, ettei identiteettiä pääse muodostumaan. Toisaalta negatiivinen identiteetti ja roolihajaannus voivat olla normaaleja nuoruuden kehitysvaiheita.