Palveluoperaatio Saapas

Palveluoperaatio Saapas vastaa nuorten välittömään sosiaaliseen, psyykkiseen tai fyysiseen avun tarpeeseen.

Saappaan täysi-ikäiset, koulutetut vapaaehtoiset kohtaavat nuoria heidän ehdoillaan siellä missä he ovat. Saappaan vapaaehtoiset päivystäjät kulkevat nuorten rinnalla kaduilla kuunnellen, auttaen ja opastaen. Saapaslaisilla on aikaa kaduilla ja verkossa juuri niille nuorille, jotka tarvitsevat huolenpitoa, apua tai juttukaveria.

Vapaaehtoisia tukevat Saapas-ryhmien vastaavat ohjaajat, jotka ovat seurakuntien työntekijöitä.

Palveluoperaatio Saapas on osa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon nuorisotyötä. Lasten ja nuorten keskus koordinoi Saappaan toimintaa valtakunnallisesti.

Kuvassa palveluoperaatio saappaan logo, jossa on saapas.

Saapas Kuopiossa

Kuopion Saapas on aloittanut toimintansa NettiSaappaan voimin. Kaikki halukkaat täysi-ikäiset pääsevät toimintaan mukaan vapaaehtoiseksi koulutuksen käytyään.

Saappaan ajatuksena on kohdata nuoria siinä ympäristössä, missä he liikkuvat vapaa-ajallaan. Tärkein ominaisuus vapaaehtoisille onkin kiinnostus nuorista ja heidän kuulumisistaan. Alkuun pääsee yleensä netissä ja livenä yksinkertaisella "Mitä kuuluu?" kysymyksellä.

Toiminnassa tarvittavat taidot ja tiedot opetellaan yhdessä koulutuksissa. Saapas-päivystäjät liikkuvat aina pareina tai ryhmänä, ja heidät on helppo tunnistaa Saapas-logosta.

Saapas-toiminnassa määrittelet itse kuinka paljon aikaasi olet valmis vapaaehtoistyöhön käyttämään. Vuorosi pääset siis itse valitsemaan oman kalenterisi mukaisesti. Vapaaehtoistoiminta sopiikin siis eri-ikäisille ja erilaisissa elämäntilanteissa oleville ihmisille. Olet erityisen tervetullut mukaan vapaaehtoiseksi!

NettiSaapas

Toiminta on tällä hetkellä tauolla. Mikäli olisit kiinnostunut toimimaan NettiSaappaassa ole yhteydessä vastaaviin työntekijöihin ja kysy lisää!

TapahtumaSaapas

Ensimmäinen TapahtumaSaapas vapaaehtoiskoulutus Kuopiossa pyritään järjestämään vuoden 2024 alussa. Tavoitteena olisi päästä liikkeelle tapahtumiin kevät-kesäkaudella. Mikäli olisit kiinnostunut toimimaan TapahtumaSaappaassa ole yhteydessä vastaaviin työntekijöihin ja kysy lisää!

Tiedotamme pian lisää koulutuksesta.

Nuoria juttelemassa Saapas-työntekijän kanssa.

nuorisotyönohjaaja, ympäristövastaava
Alavan seurakunta