Avioliiton siunaaminen

Avioliiton siunaaminen muistuttaa pitkälti kirkollista vihkimistä. Merkittävin ero on kysymysten sanamuodossa. Avioliiton siunaamisen kaavassa ei ole sormusrukousta eikä sormuslupauksia. Sormusten vaihtamisen katsotaan kuuluvan avioliittoon vihkimiseen. Avioliitto voidaan siunata, kun solmitulle liitolle halutaan siunaus myös luterilaisen kirkon perinteen mukaan. Avioliiton siunaamisen voi toimittaa kuka tahansa suomalainen luterilainen pappi missä päin maailmaa tahansa, koska avioliiton siunaaminen ei ole juridinen tapahtuma. Siunaaminen voidaan toimittaa kirkossa tai muualla.

Avioliitto voidaan siunata, kun

• avioliitto on solmittu maistraatissa tai muussa kuin evankelis-luterilaisessa kirkossa
  • toinen aviopuolisoista ei kuulu mihinkään kirkkoon tai ei kuulu kristilliseen kirkkoon
  • kirkollinen vihkiminen on tapahtunut muussa kristillisessä yhdyskunnassa kuin luterilaisessa kirkossa tai siviiliavioliitto on solmittu esim. ulkomailla.

Lue lisää avioliiton siunaamisesta kirkon yhteisiltä sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.