Diakoniatyö tueksi ja avuksi

Jos tunnet että tarvitset kuuntelijaa tai taloudelliset huolet painavat tai olet yksinäinen, ota meihin yhteyttä. Työntekijöitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Diakonia perustuu Raamattuun ja kristilliseen rakkauteen. Diakoniassa kaikki ihmiset ovat tasavertaisia, ainutlaatuisia ja rakastettavia.

Diakoniatyöntekijä tavattavissa – sinua varten

Tavoitat meidät parhaiten puhelimitse päivystysaikaan soittamalla tai sähköpostilla.  Reagoimme tekstiviesteihin, whatsapp-viesteihin ja sähköpostiin pääsääntöisesti päivystyspäivänä.

HUOM! Puhelinpäivystysajat voivat olla välillä poikkeuksellisesti toisena ajankohtana muiden työtehtävien, vapaapäivien tai virkavapaiden vuoksi.

•  Diakoni Anne-Mari Mertanen p. 040 4848406. Virkavapaalla 21.-22.3, sekä 1.-14.4. 2024.
    • Puhelinpäivystys maanantaisin klo 9-11.
    • Taloudellisten asioiden aluejako: Männistö, Pappilanmäki, Tiihotar(Saarijärven A-alue), Kuivinniemi, Rahusenkangas ja Kettulanlahti.
  • Diakoni Paula Vartiainen p. 040 4848407, virkavapaalla 8.2.2024 alkaen.
    • Puhelinpäivystys torstaisin klo 9-11.
    • Taloudellisten asioiden aluejako: Itkonniemi, Linnanpelto, Saarijärven B-alue ja Kelloniemi.

Voit varata kahdenkeskisen keskustelunajan sielunhoitoon tai talousasioiden selvittelyyn. Kotikäynnillä sinulla on mahdollisuus kotiehtoolliseen diakoniapapin tai diakoniatyöntekijän kanssa. Taloudellisten asioiden selvittämisessä teemme yhteistyötä mm. Kelan, sosiaalitoimen, velkaneuvonnan ja kriisikeskuksen kanssa. Taloudellisissa asioissa kannattaa soittaa ja varata aika hyvissä ajoin. Ajat voivat välillä mennä viikon tai pidemmän ajan päähän.

Diakoniatoimisto on päihteetön tila.

Ensisijainen auttamistaho taloudellisissa asioissa on Kela (toimeentulotuki) ja sosiaalitoimi (harkinnanvarainen). Ota yhteyttä aikuissosiaalityön asiakaspalveluun, kun sinulla on kysyttävää työikäisten sosiaalipalveluista p. 017 183970.

Jos toimeentulotukihakemusLinkki avautuu uudessa välilehdessä on kielteinen, voi ottaa yhteyttä Kuopion kaupungin sosiaalitoimeen, jossa voit täyttää harkinnanvaraisen toimeentulotukihakemuksen. Tämä hakemus on mahdollista tehdä myös myönteisen perustoimeentulotuen jälkeen.  Huom! Tehdessäsi toimeentulohakemusta voit samalla kirjata hakemuksen lisätietoihin, mikäli haluat, että asiasi käsitellään suoraan sosiaalitoimessa harkinnanvaraisena hakemuksena, tällöin sinun ei tarvitse tehdä uusia hakemuksia erikseen.

Sen jälkeen kun olet saanut päätöksen Kelalta tai sosiaalitoimesta ja jos on vielä tarvetta, käsittelemme asiasi ja pyrimme löytämään erilaisia ratkaisuja talousahdinkoosi. Paikallisseurakunnan diakonia ei voi valitettavasti tehdä suuria avustuksia. Avustaminen on kertaluonteista.

Ohjaamme sinua tarvittaessa eteenpäin ja teemme jatkohakemuksia kriisitilanteissa mm. avustustyöryhmään, kirkkohallituksen diakoniarahastoon. Lasten harrastuksiin haemme kirkon diakoniarahastolta (kertaluonteinen) Tukikummit ry:n avustuksia.

Kuopion talous- ja velkaneuvonta

Mielenterveysseura

Tukikummit ryLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Toimeentulotuki (Kela)Linkki avautuu uudessa välilehdessätoimeentulotukihakemus (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuopion Ruoka-apu (Facebook-sivu)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tyttö nojaa käsiinsä ja katsoo ulos ikkunasta.

Kappalainen
70460 Kuopio