Hääyössä pääsee vihille vähällä vaivalla

Alttarille vaivattomasti – ilman juhlastressiä! Kirkon kotoisa tunnelma luo puitteet ikimuistoiselle hetkelle. Hääyössä kaikki on tehty teille valmiiksi. Seuraavaa Hääyötä kirkoissamme vietetään 24.2.2024.

Hääyön aikana parit vihitään yksi kerrallaan, mutta samalla kertaa voidaan vihkiä esimerkiksi ystäväpariskunnat. Jos avioliitto on solmittu maistraatissa, voidaan hääyössä toimittaa avioliiton siunaaminen.

Mikä on Hääyö?

Hääyö on tunnelmallinen vihkitilaisuus, jossa peräkkäin vihitään useampi pari. Ennen vihkimistä pappi keskustelee vihkiparin kanssa ja paperiasiat laitetaan kuntoon. Vaikka vihkiajat voivat olla ovat tiiviisti peräkkäin, yksilöllisyydestä ei tingitä.

Milloin seuraava Hääyö pidetään?

Seuraava Hääyö pidetään 24.2.2024.

Missä kirkoissa vihitään?

Ilmoitamme lähempänä tapahtumaa kirkot, joissa Hääyötä vietetään.

Miten ilmoittaudun mukaan?

Ilmoittautuminen tapahtuu seurakuntien sihteereille 9.2.2024 klo 15 mennessä.

• Tuomiokirkko: Tuomiokirkkoseurakunnan sihteeri 040 4848 248
  • Alavan kirkko: Alavan seurakunnan sihteeri 040 4848 286
  • Petosen seurakuntatalo: Kallaveden seurakunnan sihteeri 040 4848 327
  • Pyhän Johanneksen kirkko: Männistön seurakunnan sihteeri 040 4848 379
  • Puijon kirkko: Puijon seurakunnan sihteeri 040 4848 410
  • Nilsiän, Riistaveden ja Kaavin kirkot: Järvi-Kuopion seurakunnan sihteeri 040 4888 602

Mitä osallistuminen maksaa?

Ei mitään.

Mitä pitää tehdä ennen vihkipäivää?

Vihkiparin pitää pyytää avioliiton esteiden tutkintaa omasta kotiseurakunnasta tai maistraatista vähintään seitsemän vuorokautta ennen vihkimistä. Esteiden tutkinnan voi hoitaa myös verkkopalvelussa esteidentutkinta.fi. Linkki avautuu uudessa välilehdessäTodistus esteiden tutkinnasta lähetetään kotiosoitteeseen postitse, ja se on voimassa neljä kuukautta. Todistuksen esteiden tutkinnasta voi pyytää myös sähköpostitse tai sen voi noutaa Postitalon seurakuntakeskuksesta. Hääyötä varten esteiden tutkinnan voi siis laittaa vireille heti. Parin pitää tuoda todistus esteiden tutkinnasta mukanaan Hääyöhön.

Missä on jatkot?

Seurakunta tarjoaa vihkimisen jälkeen kakkukahvit pienelle hääseurueelle. Tuomiokirkon tiloissa ei ole mahdollisuutta järjestää kahvitilaisuutta. Vihkimisessä tarvittavat kaksi todistajaa löytyvät seurakunnan puolesta, jos parilla ei ole heitä mukanaan.

Lue lisää Hääyö.fi-sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Lisätietoja häistä Kuopion seurakunnissa.

Tutustu tiloihimme.

Hääpari astelee Tuomiokirkon käytävää häämarssin soidessa.